១០ ប្រភេទវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ផ្សេងគ្នាដែលត្រូវប្រើក្នុងឆ្នាំ ២០២៥
Design Studio
ធ្វើបច្ចុប្បន្នភាព៖ ១១ កក្កដា ២០២៥
ការស្រាវជ្រាវបទពិសោធន៍អ្នកប្រើប្រាស់ (UX) ឬគ្រាន់តែហៅថា ‘ការស្រាវជ្រាវអ្នកប្រើប្រាស់’ គឺជាមូលដ្ឋានគ្រឹះនៃផលិតផលឌីជីថលដែល ‘ទទួលបានជោគជ័យ។’
វាគឺជាសិល្បៈ និងវិទ្យាសាស្ត្រនៃការឈានចូលទៅក្នុងស្បែកជើងរបស់អ្នកប្រើប្រាស់របស់អ្នក ស្តាប់ដោយយកចិត្តទុកដាក់ចំពោះតម្រូវការដែលមិនបាននិយាយចេញ ការខូចខាតដែលលាក់ខ្លៅ និងការសង្កេតឃើញដែលស្តាប់តិចតួច – ទាំងអស់នេះដើម្បីបញ្ចូលកម្រិតនៃការពិតប្រាកដដែលត្រូវការច្រើនទៅក្នុងការរចនាផលិតផលរបស់អ្នក។
បើអ្នកលេចធ្លាក់វា ផលិតផលរបស់អ្នក ដែលកើតចេញពីការសន្និដ្ឋាន មិនមែនពីការយល់ដឹង នឹងប្រហែលជាបរាជ័យ។ បើអ្នកធ្វើបានល្អ ផលិតផលរបស់អ្នកនឹងឆ្លើយតបតាមតម្រូវការរបស់អ្នកប្រើប្រាស់ដោយស្វ័យប្រវត្តិ។
អ្នកអាចសិក្សាបន្ថែមអំពីសារៈសំខាន់នៃការស្រាវជ្រាវ UX នៅក្នុងអត្ថបទផ្សេងទៀតរបស់យើង។ នោះមិនមែនជាប្រធានបទនៃប្លុកនេះទេ។ ប្លុកនេះគឺអំពីពីរបីប្រភេទវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX មិនស្មើគ្នាទេ។
មានប្រភេទជាច្រើននៃការស្រាវជ្រាវអ្នកប្រើប្រាស់ និងការស្រាវជ្រាវ UX – ខ្លះមានប្រសិទ្ធភាពពិសេសក្នុងបរិបទបច្ចេកវិទ្យាថ្ងៃនេះ ខ្លះទៀតកំពុងនៅចុងបញ្ចប់នៃការចាស់។ នៅក្នុងប្លុកនេះ អ្នកនឹងសិក្សា៖
- វិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ដែលមានប្រសិទ្ធភាពបំផុតក្នុងឆ្នាំ ២០២៥
- ពេលណាដែលត្រូវប្រើប្រាស់ប្រភេទវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវអ្នកប្រើប្រាស់ផ្សេងៗ
- របៀបរកឃើញការយល់ដឹងដែលផ្លាស់ប្តូរល្បែង និងទាញយកតម្លៃពិតពីការខិតខំប្រឹងប្រែងស្រាវជ្រាវរបស់អ្នក
ចូរយើងស្លៀកអាវស្រាវជ្រាវ ហើយចាប់ផ្តើមសិក្សា!
ប្រភេទវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX
ថ្ងៃទាំងនោះនៃវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ស្តង់ដារបានបាត់បង់ទៅហើយ។ ការស្រាវជ្រាវបានផ្ទុះឡើងក្នុងប៉ុន្មានឆ្នាំកន្លងមក។ ហេតុអ្វី? ព្រោះភាពសំខាន់ខ្ពស់ជាងពេលណាទេ។ ការសម្រេចចិត្តរបស់អ្នកប្រើប្រាស់តូច។ ការប្រកួតប្រជែងកំពុងកើនឡើងខ្លាំង។ និង ការមិនបញ្ជាក់សូម្បីតែផ្នែកតូចបំផុតនៃការរចនាផលិតផលរបស់ពួកគេគឺជាសិទ្ធិប្រយោជន៍ដែលក្រុមជោគជ័យគ្មានមហិច្ឆតាអាចទិញបាន។
ដូច្នេះ អ្នកបង្កើតផលិតផលដែលនាំមុខកំពុងព្យាយាមប្រកួតប្រជែងគ្នាដោយបង្កើតប្រភេទថ្មីនៃការស្រាវជ្រាវអ្នកប្រើប្រាស់ និងរូបមន្តផងបែរនឹងវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ជាច្រើនក្នុងការរួមបញ្ចូលថ្មី ដោយប្រើបច្ចេកវិទ្យាថ្មីៗ។
យើងអាចគូសផែនទីនៃទេសភាពស្រាវជ្រាវដ៏រស់រវើកនេះតាមអ័ក្សសំខាន់ពីរ៖
- ធម្មជាតិនៃទិន្នន័យដែលពួកវាបង្កើត – ទាំងជាការនិទានរុស្ស៊ីសម្បូរបែប ការយល់ដឹងស៊ីជម្រៅ ឬទិន្នន័យចំនួនច្រើន វាស់បាន
- គោលបំណងរបស់ពួកវា – តើវាជាសេចក្តីពង្រីក (ស្វែងរកទឹកដីថ្មី រកឃើញតម្រូវការ និងឱកាស) ឬវាយតម្លៃ (សាកល្បង បញ្ចេញ និងបញ្ជាក់គំនិត ឬដំណោះស្រាយដែលមានស្រាប់)?
ប្រភេទការស្រាវជ្រាវអ្នកប្រើប្រាស់ដូចខាងក្រោម ដែលទាំងអស់មានការពេញនិយមខ្លាំងនៅសព្វថ្ងៃ ស្បថ់នៅក្រោមប្រភេទពីរនេះ។
១. ការសម្ភាសន៍អ្នកប្រើប្រាស់

ការសម្ភាសន៍អ្នកប្រើប្រាស់គឺជាការសន្ទនាមួយទល់មួយដ៏ក្លាស៊ីកដែលបង្កើតការយល់ដឹងស៊ីជម្រៅ។ ការសន្ទនាផ្ទាល់ជាមួយអ្នកប្រើប្រាស់បច្ចុប្បន្ន ឬសក្តានុពលអាចជាទាំងសេចក្តីពង្រីក និងវាយតម្លៃ។ វិចារនានាស៊ីជម្រៅទាំងនេះគឺអំពីសំណួរបើកចំហដែលលើកទឹកចិត្តឱ្យអ្នកចូលរួមចែករំលែកទស្សនៈរបស់ពួកគេលើការប្រើប្រាស់ផលិតផល។ ពួកវាជីកឡើងមូលហេតុ តម្រូវការ ការខូចខាត និងបរិបទនៅពីក្រោយឥរិយាបទរបស់ពួកគេ។ ពួកវាជាធម្មតាបន្តបន្ទាប់ប្រហែល ៣០-៦០ នាទី។
ពេលណាត្រូវប្រើ
- ដំណាក់កាលដំបូងនៃគំនិតដើម្បីយល់ពីតម្រូវការអ្នកប្រើប្រាស់ដែលមិនបានបំពេញ
- បន្ទាប់ពីបើកចេញសម្រាប់ស្វែងរកលក្ខណៈពិសេសថ្មី ឬតម្រូវការកែលម្អការរចនា
ដំបូន្មានដើម្បីទាញយកតម្លៃពិត
- សួរសំណួរបើកចំហ
- បន្ទាប់ពីចម្លើយនីមួយៗ សួរសំណួរបន្ថែមដែលស៊ីជម្រៅ
២. ការស្ទង់មតិ

ការស្ទង់មតិគឺជាសំណាញ់ធំរបស់អ្នក។ បញ្ជីសំណួរដែលមានរចនាសម្ព័ន្ធទាំងនេះប្រមូលព័ត៌មានគោលដៅដោយប្រសិទ្ធភាពពីបរិមាណធំនៃអ្នកប្រើប្រាស់។ ពួកវាអាចមានសំណួរបិទបញ្ចប់ (ច្រើនជម្រើស ស្តង់ដា Likert) សម្រាប់ប្រមូលទិន្នន័យចំនួន។ ការស្ទង់មតិក៏អាចមានសំណួរបើកចំហសម្រាប់ប្រមូលស្និទានស៊ីជម្រៅ។ ពួកវាអាចត្រូវបានចែកចាយតាមអ៊ីម៉ែល បញ្ចូលក្នុងកម្មវិធី ឬតាមប៉ាណាល់សង្គម។
ការវិភាគទិន្នន័យស្ទង់មតិជួយគូសផែនទីរូបភាពធំជាងនៃអារម្មណ៍អ្នកប្រើប្រាស់។
ពេលណាត្រូវប្រើ
- ដើម្បីកំណត់ចំនួនមតិ ឥរិយាបទ ឬក្នុងក្រុមអ្នកប្រើប្រាស់ជាក់លាក់
- ដើម្បីវាស់កម្រិតពេញចិត្តជាមួយលក្ខណៈពិសេសរចនាជាក់លាក់
- ដើម្បីប្រមូលទិន្នន័យប្រជាសាស្ត្រដើម្បីបែងចែកទ្រង់ទ្រាយអ្នកទស្សនា
- ដើម្បីបញ្ជាក់ការរកឃើញស៊ីជម្រៅពីការសម្ភាសន៍នៅកម្រិតធំជាង
ឧបករណ៍សម្រាប់ទាញយកតម្លៃអតិបរមា
- Google Forms (ឥតគិតថ្លៃ និងងាយស្រួលចូលប្រើ)
- SurveyMonkey
- Typeform
- Maze (អនុញ្ចាប់ស្ទង់មតិដោយផ្ទាល់ទៅក្នុងការសាកល្បងប៉ារ៉ាម៉ែត្រ)
ដំបូន្មាន
- ភាពខ្លីជាមិត្តល្អបំផុតរបស់អ្នក – គោលដៅសម្រាប់ស្ទង់មតិដែលចំណាយពេល ៥-១០ នាទីដើម្បីបំពេញ។
- សាកល្បងស្ទង់មតិរបស់អ្នកជាមួយក្រុមតូចខាងក្នុងដើម្បីជួសជុលសំណួរដែលច្រឡំ ឬបញ្ហាបច្ចេកទេសមុនពេលផ្ញើពេញលេញ។
៣. ការសាកល្បងប្រើប្រាស់

ការសាកល្បងប្រើប្រាស់ពាក់ព័ន្ធនឹងការសង្កេតអ្នកប្រើប្រាស់ពិតប្រាកដនៅពេលពួកគេព្យាយាមបំពេញភារកិច្ចក្នុងផលិតផល ឬប៉ារ៉ាម៉ែត្ររចនារបស់វា។ មានវិធីសាកល្បងប្រើប្រាស់ពិសេសជាច្រើន។ ទាំងអស់ពួកវាជួយអ្នករចនាកំណត់ចំណុចឈឺចាប់ តំបន់ច្រឡំ (បណ្តាលមកពីការរចនា) និងការមិនត្រូវគ្នានៅចន្លោះការរចនារបស់អ្នក និងម៉ូដែលផ្លូវចិត្តអ្នកប្រើប្រាស់។
ពេលណាត្រូវប្រើ
- ចាប់ផ្តើមការសាកល្បងប្រើប្រាស់ជាមួយ wireframes ស្តង់ដារទាប។
- បន្តធ្វើវាគ្រប់ពេលរហូតដល់ការរចនាចុងក្រោយ។
- ប្រើលទ្ធផលសាកល្បងដើម្បីបញ្ចេញគំនិតរចនាជាជំហាននៅក្នុងដំណើរការរចនា។
- ប្រើវាបន្ទាប់ពីបើកចេញដើម្បីកំណត់តំបន់សម្រាប់កែលម្អក្នុងការរចនាដែលមានស្រាប់។
ដំបូន្មាន
- តែងតែបង្កើតសេណារីយ៉ូភារកិច្ចពិតប្រាកដ
- កុំដឹកនាំអ្នកប្រើប្រាស់ – ឃើញបើពួកគេអាចបំពេញភារកិច្ចដោយគ្មានជំនួយរបស់អ្នក
- ទទួលយក និងកត់ត្រាភាពស្ងៀមស្ងាត់ដែលច្រឡំក្នុងការសាកល្បង
- ធ្វើការសាកល្បងចម្រុះនៃ moderated + unmoderated + remote ដើម្បីទទួលបានលទ្ធផលច្រើនប្រភេទ
៤. ការសាកល្បង A/B
ការសាកល្បង A/B ឬការសាកល្បងបែងចែក គឺជាវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ចំនួន។ នៅទីនេះអ្នកប្រកួតប្រជែងកំណែមួយនៃធាតុរចនា (កំណែ A) នឹងមួយទៀត (កំណែ B) ដើម្បីមើលថាតើណាមួយធ្វើបានល្អជាង។
អ្នកប្រើប្រាស់ត្រូវបានចែកចាយដោយចៃដន្យទៅក្នុងកំណែមួយ។ បន្ទាប់មក ការទំនាក់ទំនងរបស់ពួកគេ (ចុច បម្លាស់ប្តូរ ការចូលរួម) ត្រូវបានតាមដាន។ កំណែដែលនាំទៅការកែលម្អស្ថិតិក្នុងកត្តាសំខាន់របស់អ្នកឈ្នះ។
ពេលណាត្រូវប្រើ
- សម្រាប់ទាំងវាយតម្លៃ និងកែលម្អចំនួន នៅពេលអ្នកចង់កែលម្អធាតុរចនាជាក់លាក់ដើម្បីជំរុញលទ្ធផលវាស់បាន។
- សម្រាប់កែលម្អប៊ូតុងសេចក្តីអំពាវនាវ ចំណងជើង ប្លង់ទំព័រស្វាគមន៍ ឬលំហូរទូទាត់។
ដំបូន្មាន
- អ្នកត្រូវការអ្នកទស្សនាគ្រប់គ្រាន់ និងរយៈពេលសាកល្បងយូរគ្រប់គ្រាន់ដើម្បីទុកចិត្តលទ្ធផល A/B របស់អ្នក។
- ប្រើ Optimizely ឬ VWO ដើម្បីសាកល្បងធាតុរចនាមួយក្នុងពេលតែមួយ។
៥. ការតម្រៀបកាត

ការតម្រៀបកាតគឺជាវិធីសាស្ត្រដែលប្រើដើម្បីយល់ពីរបៀបដែលអ្នកប្រើប្រាស់មើលឃើញ និងរៀបចំព័ត៌មាន។ អ្នកចូលរួមត្រូវបានផ្តល់ក្រុមប្រធានបទ (នៅលើ “កាត” ឌីជីថល ឬផ្ទាល់ខ្លួន)។ បន្ទាប់មក ពួកគេត្រូវបានសួរឱ្យក្រុមវាក្នុងរបៀបដែលធ្វើឱ្យមានអត្ថន័យចំពោះពួកគេ។ ពួកគេក៏អាចត្រូវបានសួរឱ្យផ្តល់ឈ្មោះក្រុមទាំងនេះ។ ការរៀបចំរបស់ពួកគេផ្តល់បង្អួចផ្ទាល់ទៅក្នុងម៉ូដែលផ្លូវចិត្តរបស់ពួកគេសម្រាប់រចនាសម្ព័ន្ធមាតិកា។
ពេលណាត្រូវប្រើ
- នៅពេលកែលម្អការរុករកគេហទំព័រ។
- នៅពេលកំណត់ស្ថាបត្យកម្មព័ត៌មាន (IA) នៃកម្មវិធី។
- នៅពេលរៀបចំក្រុមមាតិកាស្មុគស្មាញ។
ដំបូន្មាន
- ជ្រើសរើសអ្នកចូលរួមដែលតំណាងឱ្យទ្រង់ទ្រាយគោលដៅរបស់អ្នក។
- ប្រើស្លាកច្បាស់ ខ្លីនៅលើកាតរបស់អ្នក។
- វិភាគលទ្ធផលសម្រាប់ក្រុមទូទៅ និងប្រធានបទដែលកើតឡើងដោយប្រើឧបករណ៍ដូចជា Optimal Workshop’s OptimalSort។
៦. ការសាកល្បងដើមឈើ

បើការតម្រៀបកាតជួយអ្នកសាងសង់រចនាសម្ព័ន្ធ ការសាកល្បងដើមឈើ (ក៏គេហៅថា reverse card sorting) ជួយអ្នកបញ្ជាក់វា។ យើងអាច និងបានសរសេរប្លុកពេញលេញលើសារៈសំខាន់នៃការសាកល្បងដើមឈើក្នុងការស្រាវជ្រាវ + ការរចនា UX។ នៅទីនេះ អ្នកប្រើប្រាស់ត្រូវបានបង្ហាញជាមួយកំណែផ្អែកលើអត្ថបទនៃផែនទីគេហទំព័ររបស់អ្នក ( “ដើមឈើ”) និងត្រូវបានសួរឱ្យរកព័ត៌មានជាក់លាក់។
ចំណុចសំខាន់គឺថា ពួកគេរុករកដោយប្រើតែស្លាក គ្មានការណែនាំរចនាផ្ទាល់ភ្នែក។ វាប្រាប់អ្នកបើមនុស្សអាចរកឃើញអ្វីដែលពួកគេត្រូវការងាយស្រួល និងផ្ទាល់។ ដោយគ្មានការស្រាវជ្រាវនេះ អ្នកមិនអាចប្រាប់បានទេបើស្ថាបត្យកម្មព័ត៌មាន (IA) នៃការរចនារបស់អ្នកមានគំនិត ឬអត់។
ពេលណាត្រូវប្រើ
ការតម្រៀបកាត vs ការសាកល្បងដើមឈើ – តើណាមួយមានប្រសិទ្ធភាពជាងក្នុងការបញ្ជាក់ IA នៃការរចនា? ទាំងពីរមានប្រសិទ្ធភាពស្មើគ្នា៖
- ប្រើការសាកល្បងដើមឈើបន្ទាប់ពីការតម្រៀបកាតបានជួយអ្នកកំណត់ស្ថាបត្យកម្មព័ត៌មានសក្តានុពល ប៉ុន្តែមុនពេលអ្នកចូលរួមក្នុងការរចនាផ្ទាល់ភ្នែក និងការអភិវឌ្ឍ។
- វាល្អសម្រាប់បញ្ជាក់ថាផ្លូវរុករកដែលស្នើឡើងមានគំនិត និងស្លាករបស់អ្នកច្បាស់។
ដំបូន្មាន
- ផ្តោតលើការផ្តល់សេណារីយ៉ូផ្អែកលើភារកិច្ចដល់អ្នកប្រើប្រាស់។
- ជំនួសឱ្យការសួរ “តើអ្នកនឹងរក X នៅឯណា?” សួរ “អ្នកកំពុងស្វែងរក X ដើម្បីសម្រេច Y។ តើអ្នកនឹងចុចដំបូងនៅឯណា?”
- វិភាគអត្រាជោគជ័យ ភាពផ្ទាល់ (តើពួកគេទៅតែមួយផ្លូវ ឬចង់ចាំ?) និងផ្លូវដែលត្រូវបានធ្វើ។
- Optimal Workshop’s Treejack គឺជាឧបករណ៍ពេញនិយមសម្រាប់សម្របសម្រួលទាំងនេះ។
៧. ការស្រាវជ្រាវបរិបទ

នៅក្នុងការស្រាវជ្រាវបរិបទ អ្នកស្រាវជ្រាវ UX សង្កេត និងសម្ភាសន៍អ្នកប្រើប្រាស់នៅក្នុងបរិស្ថានធម្មជាតិរបស់ពួកគេនៅពេលពួកគេធ្វើភារកិច្ចពិត។ វាគឺជាវិធីសាស្ត្រស៊ីជម្រៅ បំផុសពីជនជាតិសាសន៍។ ជាមួយវា អ្នកស្រាវជ្រាវសិក្សាតម្រូវការដែលមិនបាននិយាយរបស់អ្នកប្រើប្រាស់ វិធីសាស្ត្រការងារ និងកត្តាបរិស្ថាន។
ពេលណាត្រូវប្រើ
- នៅពេលរចនាចំណុចប្រទាក់/លំហូរការងារស្មុគស្មាញ
- នៅពេលបរិស្ថានអ្នកប្រើប្រាស់ប៉ះពាល់យ៉ាងខ្លាំងដល់ការទំនាក់ទំនងក្នុងផលិតផល ដូចជានៅពេលរចនាឧបករណ៍ SaaS B2B ឬអង្គភាពស្មុគស្មាញ
ដំបូន្មាន
- យកចិត្តទុកដាក់យ៉ាងជិតស្និទ្ធទៅលើការរំខាន កិច្ចសហការ និងវត្ថុផ្ទាល់ខ្លួនដែលអ្នកប្រើប្រាស់ពឹងផ្អែក។
- សាងទំនាក់ទំនងយ៉ាងឆាប់រហ័ស និងធ្វើឱ្យច្បាស់ថាអ្នកនៅទីនេះដើម្បីសិក្សា មិនមែនដើម្បីវិនិច្ឆ័យ ឬសាកល្បង។
- ប្រើ Dovetail ដើម្បីសំយោគកំណត់ចំណាំសម្បូរបែបពីវិចារនានាទាំងនេះ។
៨. ការសិក្សាកំណត់ត្រា

នៅក្នុងការសិក្សាកំណត់ត្រា អ្នកប្រើប្រាស់រាយការណ៍ដោយខ្លួនឯងពីបទពិសោធន៍ គំនិត និងអារម្មណ៍របស់ពួកគេលើផលិតផល/ប៉ារ៉ាម៉ែត្រ។ ការស្រាវជ្រាវស៊ីជម្រៅដែលផ្តោតលើបុគ្គលនេះអាចបន្តបន្ទាប់រាប់ថ្ងៃ សប្តាហ៍ ឬខែ។
ពេលណាត្រូវប្រើ
- ដើម្បីយល់ពីបទពិសោធន៍សរុបរបស់អ្នកប្រើប្រាស់បុគ្គលមួយក្នុងការប្រើប្រាស់ផលិតផល។
ដំបូន្មាន
- ផ្តល់ការណែនាំច្បាស់សម្រាប់កំណត់ត្រាដល់អ្នកចូលរួម
- ចែករំលែកការណែនាំច្បាស់ដូចជា “បំពេញលំហូរនេះរាល់ថ្ងៃ និងរាយការណ៍…”។
- ផ្តល់ឧបករណ៍ដូចជា dscout ដល់អ្នកចូលរួមសាកល្បងដើម្បីដាក់ចូលកំណត់ត្រារបស់ពួកគេ។
៩. ក្រុមផ្តោត

ក្រុមផ្តោតនាំមកក្រុមតូចនៃមនុស្សដែលតំណាងឱ្យអ្នកប្រើប្រាស់គោលដៅ (៦-១០) សម្រាប់ការពិភាក្សារចនាដែលមានអ្នកគ្រប់គ្រង។ អ្នកគ្រប់គ្រងនាំផ្លូវការសន្ទនា។ អ្នកចូលរួមចែករំលែកមតិរបស់ពួកគេលើគំនិតផលិតផល គំនិតរចនា ផលិតផលដែលមានស្រាប់ ឬ UX របស់វាលម្អិត។
ពេលណាត្រូវប្រើ
- សម្រាប់ស្វែងរកគំនិតរចនាថ្មី
- សម្រាប់យល់ពីការខូចខាត UX រួមគ្នាអំពីផលិតផលដែលមានស្រាប់
ដំបូន្មាន
- កុំពឹងផ្អែកលើទិន្នន័យក្រុមផ្តោតតែមួយ។
- ត្រួតពិនិត្យការរកឃើញទាំងនេះជាមួយការសម្ភាសន៍បុគ្គល និងទិន្នន័យការសាកល្បងប្រើប្រាស់។
១០. ការតាមដានភ្នែក

ឧបករណ៍ការតាមដានភ្នែកវាស់យ៉ាងច្បាស់ថាតើអ្នកប្រើប្រាស់ក្រឡេកមើលនៅឯណា ប្រវែង/លំដាប់នៃការក្រឡេក និងរបៀបដែលពួកគេផ្តោតយ៉ាងខ្លាំងលើធាតុរចនាជាក់លាក់។
ជាមួយទិន្នន័យនេះ អ្នកស្រាវជ្រាវ UX អាចបង្កើត heatmaps ផែនទីក្រឡេក និងការបង្ហាញទិន្នន័យផ្សេងទៀតដែលផ្តល់ទិន្នន័យគោលដៅលើម៉ូដែលការយកចិត្តទុកដាក់ផ្ទាល់ភ្នែករបស់អ្នកប្រើប្រាស់។ ទិន្នន័យនេះផ្តល់ការយល់ដឹងទៅលើធាតុរចនាណាមួយទាក់ទាញអ្នកប្រើប្រាស់ អ្វីដែលត្រូវបានមិនយកចិត្តទុកដាក់ និងរបៀបដែលពួកគេដំណើរការព័ត៌មានផ្ទាល់ភ្នែក។
ពេលណាត្រូវប្រើ
- ដើម្បីកែលម្អចំណាត់ថ្នាក់ផ្ទាល់ភ្នែក និងប្លង់នៃចំណុចប្រទាក់ដែលការណែនាំផ្ទាល់ភ្នែកច្បាស់សំខាន់សម្រាប់ការចូលរួម/បម្លាស់ប្តូរ
ដំបូន្មាន
- ទិន្នន័យការតាមដានភ្នែកបង្ហាញតែអ្វីដែលពួកគេបានឃើញ មិនមែនអ្វីដែលពួកគេយល់។
- រួមបញ្ចូលទិន្នន័យការតាមដានភ្នែកជាមួយទិន្នន័យពីសេវាកម្មសវនកម្ម UX។
- ប្រើការសម្ភាសន៍បន្ទាប់ពីវិចារនានាដើម្បីយល់ពីហេតុអ្វីអ្នកប្រើប្រាស់មើលនៅឯណា។
របៀបជ្រើសរើសប្រភេទការស្រាវជ្រាវអ្នកប្រើប្រាស់ដែលសមស្របបំផុតសម្រាប់គម្រោងរបស់អ្នក
តើវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ទាំងនេះណាមួយនឹងសមស្របជាមួយគម្រោងរបស់អ្នកបំផុត?
ការព្យាយាមជំហានទាំងនេះនឹងជួយអ្នករកចម្លើយ៖
ជំហាន ១៖ កំណត់គោលដៅស្រាវជ្រាវ
បើអ្នកកំពុងព្យាយាមឆ្លើយសំណួរជាក់លាក់ តើសំណួរទាំងនេះជាអ្វី? តើការស្រាវជ្រាវនេះនឹងជួយអ្នកធ្វើការសម្រេចចិត្តអ្វី? គោលដៅរបស់អ្នកជាធម្មតានឹងធ្លាក់នៅក្នុងវិមាត្រសំខាន់ពីរ៖
រកឃើញ vs. បញ្ជាក់
តើអ្នកនៅក្នុងម៉ូដស្វែងរក? តើអ្នកកំពុងស្វែងរកបញ្ហាលាក់ខ្លៅ ឱកាសថ្មី ឬបង្កើតគំនិតថ្មី?
នេះគឺជាការស្រាវជ្រាវសេចក្តីពង្រីក។
ឬតើអ្នកនៅក្នុងម៉ូដបញ្ជាក់ គោលដៅដើម្បីសាកល្បងសន្និដ្ឋានដែលមានស្រាប់? តើអ្នកកំពុងព្យាយាមវាយតម្លៃដំណោះស្រាយរចនាជាក់លាក់? ឬ វាស់ប្រសិទ្ធភាពនៃលក្ខណៈពិសេសរចនាជាក់លាក់?
នេះគឺជាការស្រាវជ្រាវវាយតម្លៃ។
ឥរិយាបទ vs. អារម្មណ៍
តើអ្នកត្រូវការយល់ពីអ្វីដែលអ្នកប្រើប្រាស់របស់អ្នកធ្វើ (ឥរិយាបទ) ខណៈពេលប្រើការរចនារបស់អ្នក? ឬ អ្វីដែលពួកគេនិយាយ គិត និងមានអារម្មណ៍ (អារម្មណ៍) អំពីការរចនា?
ជ្រើសរើសប្រភេទស្រាវជ្រាវជាក់លាក់ដែលអ្នកត្រូវធ្វើផ្អែកលើគោលដៅគម្រោងរបស់អ្នក។
ជំហាន ២៖ ភ្ជាប់វិធីសាស្ត្រទៅនឹងគោលដៅ
បន្ទាប់មក ភ្ជាប់គោលដៅរបស់អ្នកទៅនឹងវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ដែលសមស្រប។ គិតថាវាដូចជាដំណើរការវិនិច្ឆ័យ៖ រោគសញ្ញាជាក់លាក់ចង្អុលទៅការសាកល្បងជាក់លាក់។ នេះជាតារាងវិនិច្ឆ័យដើម្បីជួយអ្នក៖
គោលដៅ | វិធីសាស្ត្រណែនាំ |
---|---|
យល់ពីតម្រូវការ ចំណុចឈឺចាប់ និងបរិបទអ្នកប្រើប្រាស់ | ការសម្ភាសន៍អ្នកប្រើប្រាស់ ការស្រាវជ្រាវបរិបទ ការសិក្សាកំណត់ត្រា |
សាកល្បងប្រសិទ្ធភាព UI កំណត់បញ្ហាប្រើប្រាស់ | ការសាកល្បងប្រើប្រាស់ ការសាកល្បង A/B ការតាមដានភ្នែក |
កែលម្អការរុករក & ស្ថាបត្យកម្មព័ត៌មាន | ការតម្រៀបកាត ការសាកល្បងដើមឈើ |
វាស់កម្រិតពេញចិត្ត មតិ និងចំណូលចិត្តអ្នកប្រើប្រាស់ | ការស្ទង់មតិ ក្រុមផ្តោត |
កែលម្អអត្រាបម្លាស់ប្តូរ ការចូលរួម | ការសាកល្បង A/B ការវិភាគ Analytics ការវិភាគ Heatmap |
យល់ពីម៉ូដែលឥរិយាបទតាមពេលវេលា | ការសិក្សាកំណត់ត្រា ការស្ទង់មតិយូរ |
ស្វែងរកគំនិតដំបូង បង្កើតគំនិត | ក្រុមផ្តោត វិចារនានាបំផុសគំនិតជាមួយអ្នកប្រើប្រាស់ |
បញ្ជាក់ការសមនឹងបញ្ហា/ដំណោះស្រាយដំបូង | ការសម្ភាសន៍អ្នកប្រើប្រាស់រួមជាមួយការដើរមើលប៉ារ៉ាម៉ែត្រ |
ជំហាន ៣៖ ពិចារណាកត្តាជាក់ស្តែង
ពិនិត្យបើវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ដែលអ្នកបានជ្រើសរើសស្របគ្នាជាមួយ៖
- ថវិកា
- កាលបរិច្ឆេទ
- ជំនាញក្រុម & ធនធាន
- ទំហំគំរូ
- សមត្ថភាពចូលប្រើអ្នកប្រើប្រាស់ – remote vs. in-person
សេណារីយ៉ូពិតប្រាកដសម្រាប់ជ្រើសរើសប្រភេទការស្រាវជ្រាវអ្នកប្រើប្រាស់ជាក់លាក់
ចូរយើងមើលពីរបៀបដែលបរិបទអង្គការផ្សេងៗអាចអនុវត្តគោលការណ៍ទាំងនេះសម្រាប់ជ្រើសរើសវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX៖
ការស្រាវជ្រាវ UX ស្តារ্টអាប់
ស្តារ្តអាប់រស់ និងស្លាប់ដោយល្បឿន និងប្រសិទ្ធភាពដើមទុន។ តម្រូវការស្រាវជ្រាវអ្នកប្រើប្រាស់របស់ពួកគេត្រូវ៖
- លឿន
- មានតម្លៃទាប
- បញ្ជាក់ស្នើតម្លៃស្នើរបស់ពួកគេ
- ជួយរកការសមនឹងទីផ្សារ-ផលិតផល
វិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ដែលសមស្រប
- ការសម្ភាសន៍អ្នកប្រើប្រាស់៖ រកបញ្ហាថ្មី និងសាកល្បងគំនិតដំណោះស្រាយដោយសន្ទនាជាមួយអ្នកប្រើប្រាស់ដំបូងសក្តានុពល។
- ការស្ទង់មតិ៖ វាស់ចំណាប់អារម្មណ៍សាធារណៈ និងប្រមូលទិន្នន័យប្រជាសាស្ត្រ/ផ្លូវចិត្តពីទ្រង់ទ្រាយអ្នកទស្សនាធំ។
- ការសាកល្បងប្រើប្រាស់៖ ធ្វើការសាកល្បងលឿន មិនផ្លូវការ នៃលំហូរស្នើជាមួយប៉ារ៉ាម៉ែត្រសាមញ្ញ។
យុទ្ធសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ
- ប្រើឧបករណ៍ឥតគិតថ្លៃ ឬតម្លៃទាប។
- ប្រើ Google Forms, Calendly សម្រាប់កាលវិភាគ។
- ប្រើ Zoom’s free tier សម្រាប់ការសម្ភាសន៍ពីចម្ងាយ។
- ជ្រើសរើសអ្នកចូលរួមឥតគិតថ្លៃតាមបណ្តាញផ្ទាល់ខ្លួន សហគមន៍អនឡាញពាក់ព័ន្ធ។
ការស្រាវជ្រាវ UX អង្គភាពធំ
ក្រុម UX អង្គភាពធំដំណើរការក្នុងអង្គការធំជាង ស្មុគស្មាញជាង៖
- ពួកគេជាធម្មតាដោះស្រាយឧបករណ៍ខាងក្នុងស្មុគស្មាញ។
- ក្រុមទាំងនេះមានទ្រង់ទ្រាយអ្នកប្រើប្រាស់ចម្រុះ (បុគ្គលិក អតិថិជនអង្គភាព)។
- ពួកគេមិនមែនមានចិត្តនឹងវដ្តការអភិវឌ្ឍយូរ។
- ពួកគេត្រូវការបង្ហាញ ROI និងរួមបញ្ចូលទិន្នន័យស្រាវជ្រាវទៅក្នុងលំហូរការងារដែលមានស្រាប់។
វិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ដែលសមស្រប
- ការស្រាវជ្រាវបរិបទ + ការសម្ភាសន៍អ្នកប្រើប្រាស់៖ សម្រាប់យល់ពីលំហូរការងារស្មុគស្មាញ និងតម្រូវការពិសេសនៃអ្នកប្រើប្រាស់អង្គភាពក្នុងបរិស្ថានការងារពិត។
- ការសាកល្បងប្រើប្រាស់៖ សាកល្បងភារកិច្ចសំខាន់ក្នុងបរិស្ថានការងារជាមួយការរាយការណ៍លម្អិត។
- ក្រុមផ្តោតអ្នកពាក់ព័ន្ធ៖ ដើម្បីធ្វើឱ្យគ្រប់គ្នាស្របគ្នាលើគោលដៅស្រាវជ្រាវ។
យុទ្ធសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ
- អភិវឌ្ឍវិធីសាស្ត្រចម្រុះ។
- សាងសារមន្ទីរ (Dovetail, Notion) ដើម្បីផ្តុមកការយល់ដឹងស្រាវជ្រាវទាំងអស់។
ការស្រាវជ្រាវ UX ពាណិជ្ជកម្មអេឡិចត្រូនិក
សម្រាប់ក្រុមហ៊ុន eCommerce ការស្រាវជ្រាវ UX ផ្តោតយ៉ាងតឹងរូតលើការកែលម្អផ្លូវអ្នកប្រើប្រាស់ទៅការទិញដោយ៖
- កែលម្អ funnel បម្លាស់ប្តូរ
- កាត់បន្ថយការព្យាយាមណាមួយនៅក្នុងបទពិសោធន៍ការទិញ
- ជំរុញតម្លៃជីវិតអតិថិជន
វិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ដែលសមស្រប
- ការសាកល្បង A/B៖ សម្រាប់សាកល្បងការប្រែប្រួលនៃទំព័រផលិតផល សេចក្តីអំពាវនាវ CTA លំហូរទូទាត់ និងសារផ្សព្វផ្សាយ។
- ការតាមដានភ្នែក + Heatmaps + Scrollmaps + ការកត់ត្រាវិចារនានា៖ ដើម្បីយល់ពីអ្នកប្រើប្រាស់ចុចនៅឯណា ពួកគេរមូរយ៉ាងឆ្ងាយ និងពីណាដែលពួកគេបោះបង់ និងកំណត់តំបន់បញ្ហាទាំងអស់សម្រាប់កែលម្អរចនាគោលដៅ។
- ការតម្រៀបកាត + ការសាកល្បងដើមឈើ៖ ដើម្បីកែលម្អការចាត់ថ្នាក់ផលិតផល និងការរុករកគេហទំព័រ។
យុទ្ធសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ
- រក្សាការខិតខំប្រឹងប្រែងស្រាវជ្រាវលឿន និងបន្ត។
- បន្តធ្វើការកែលម្អរចនាផ្អែកលើស្រាវជ្រាវនៅពេលអារម្មណ៍អ្នកទិញផ្លាស់ប្តូរលឿន។
សេណារីយ៉ូទាំងនេះបង្ហាញថា គ្មានកំណត់ “គំនិតល្អ” តែមួយនៃវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ទេ។ វិធីសាស្ត្រគំនិតល្អត្រូវតែតែងតែ៖
- ពឹងផ្អែកលើបរិបទ
- ត្រូវបានរាងដោយគោលដៅ អ្នកប្រើប្រាស់ និងផលិតផលរបស់អ្នក
- កែតម្រូវតាមការពិតអង្គការរបស់អ្នក
កំហុសស្រាវជ្រាវ UX ទូទៅដែលត្រូវជៀសវាង
ដូចជាមានកំហុសរចនា UX ទូទៅជាច្រើនដែលក្រុមផលិតផលធ្លាក់ក្នុង មានកំហុសស្រាវជ្រាវទូទៅជាច្រើនដែលពួកគេក៏ធ្វើ (ដែលអ្នកត្រូវជៀសវាង)៖
- ពឹងផ្អែកលើសន្និដ្ឋាន ការរចនាវិធាបទស្រាវជ្រាវផ្អែកលើមតិខាងក្នុង ឬអ្វីដែលដំណើរការលើគម្រោងមុន ដោយគ្មានការយល់ពីទ្រង់ទ្រាយអ្នកប្រើប្រាស់បច្ចុប្បន្ន។ តែងតែរាងសកម្មភាពស្រាវជ្រាវផ្អែកលើអ្នកប្រើប្រាស់ដែលអ្នកចូលរួម។ បើវាជាក្រុមចាស់ ជ្រើសរើសការសម្ភាសន៍ ១-លើ-១។ បើវាជាក្រុម zoomers ផ្តល់អាទិភាពដល់ការសាកល្បងប្រើប្រាស់ពីចម្ងាយ។
- សួរសំណួរដែលដឹកនាំ កុំរៀបចំសំណួរក្នុងរបៀបដែលអញ្ជើញចម្លើយជាក់លាក់។ ការរៀបចំអក្ខរាវិរុទ្ធ ដែលអញ្ជើញការរិះគន់ នៃសំណួរស្រាវជ្រាវ UX ទាំងអស់សំខាន់។
- មិនយកចិត្តទុកដាក់លើការសំយោគបន្ទាប់ពីស្រាវជ្រាវ លិចក្នុងកំណត់ចំណាំ/វីដេអូឆៅដោយគ្មានការរកម៉ូដែល ឬការយល់ដឹងដែលអាចធ្វើបានគឺគ្មានប្រយោជន៍។ “យើងបានធ្វើការស្រាវជ្រាវ UX!” ≠ ការកែលម្អរចនាពិតប្រាកដ។ តែងតែវិភាគយ៉ាងហ្មត់ចត់ រកម៉ូដែល និងសំយោគទិន្នន័យឆៅទៅជាការយល់ដឹងដែលអាចធ្វើបានបន្ទាប់ពីការខិតខំប្រឹងប្រែងស្រាវជ្រាវធំៗគ្រប់ពេល។
- ជ្រើសរើសអ្នកចូលរួមខុស ឬទំហំគំរូ តើអ្នកចូលរួមស្រាវជ្រាវរបស់អ្នកតំណាងឱ្យទ្រង់ទ្រាយគោលដៅអ្នកប្រើប្រាស់យ៉ាងត្រឹមត្រូវទេ? បើមិនមែន ការរកឃើញ ទិន្នន័យរបស់អ្នកនឹងបំភាន់។
- មិនកំណត់គោលដៅស្រាវជ្រាវច្បាស់ពីមុខ ចូលទៅក្នុងការស្រាវជ្រាវដោយគ្មានសំណួរ ឬគោលដៅច្បាស់នាំទៅ = ការខិតខំប្រឹងប្រែងមិនផ្តោត និងទិន្នន័យដែលមិនជួយសម្រេចចិត្តរចនាជាក់លាក់។
- ពឹងផ្អែកច្រើនពេកលើវិធីសាស្ត្រតែមួយ ការព្យាយាមវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវផ្សេងៗ រក្សាការធ្វើតាមនឹងនិន្នាការស្រាវជ្រាវ UX ថ្មីៗ និងត្រួតពិនិត្យការរកឃើញពីប្រភេទការខិតខំប្រឹងប្រែងស្រាវជ្រាវផ្សេងៗសំខាន់ទាំងអស់។
ឧបករណ៍ដែលអ្នកអាចប្រើសម្រាប់វិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX
ឧបករណ៍ស្រាវជ្រាវ UX ទំនើបគឺធំ និងពង្រីក/វិវត្តជាបន្តបន្ទាប់នៅពេលឧបករណ៍ថ្មី (ជាពិសេសឧបករណ៍ AI) ត្រូវបានបើករាល់ថ្ងៃ។ នេះជាឧបករណ៍ខ្លះដែលអង្គការស្រាវជ្រាវ UX កំពូលប្រើក្នុងឆ្នាំ ២០២៥៖
- UserTesting សម្រាប់ការសាកល្បងប្រើប្រាស់ពីចម្ងាយ ការសម្ភាសន៍អ្នកប្រើប្រាស់ និងចូលប្រើបន្ទះធំនៃអ្នកចូលរួម។
- Maze សម្រាប់ការសាកល្បងមិនគ្រប់គ្រងលឿននៃប៉ារ៉ាម៉ែត្រ (រួមបញ្ចូលជាមួយ Figma, Adobe XD, Sketch) គេហទំព័រមានជីវិត ក៏ដូចជាសម្រាប់ស្ទង់មតិ និងការសាកល្បងដើមឈើ។
- Lookback សម្រាប់ការស្រាវជ្រាវអ្នកប្រើប្រាស់ពីចម្ងាយ ការសម្ភាសន៍សន្ទនា និងការសាកល្បងប្រើប្រាស់។
- Dovetail សារមន្ទីរស្រាវជ្រាវផ្អែកលើពពក + ឧបករណ៍វិភាគសម្រាប់បំប្លែងទិន្នន័យឆៅ (ឯកសារសម្គាល់ កំណត់ចំណាំ វីដេអូ) ទៅជាការយល់ដឹងដែលត្រូវបានរាង និងស្វែងរក។
- ឧបករណ៍ Optimal Workshop សម្រាប់ការតម្រៀបកាត ការសាកល្បងដើមឈើ ការសាកល្បងចុចដំបូង និងស្ទង់មតិស៊ីជម្រៅ។
- Otter.ai, Descript, និង Grain ដើម្បីធ្វើឱ្យស្វ័យប្រវត្តិការបញ្ជូនសម្លេង និងវីដេអូពីការសម្ភាសន៍ និងការសាកល្បងប្រើប្រាស់។
- Typeform, SurveyMonkey, និង Google Forms ដើម្បីបង្កើត/ចែកចាយស្ទង់មតិអនឡាញ។
- Miro, FigJam ជាបន្ទះស ឌីជីថលសហការសម្រាប់បំផុសគំនិត ការគូសផែនទីភាពស្រដៀង ចែករំលែកទិន្នន័យស្រាវជ្រាវ និងបង្កើតផែនទីដំណើរអ្នកប្រើប្រាស់។
គំនិតចុងក្រោយ
ការស្រាវជ្រាវ UX មិនមែនជាសព្វជាតិ វាជាសាច់ដុំ។ ពង្រឹងវាដោយការហាត់ញឹកញាប់។ ចាប់ផ្តើមតូចជាមួយវិធីសាស្ត្រគ្រឹះដូចជាការសម្ភាសន៍អ្នកប្រើប្រាស់ ឬការសាកល្បងប្រើប្រាស់សាមញ្ញ។ ទាញយកតម្លៃពីពួកវា សាងជំនាញស្រាវជ្រាវ UX របស់អ្នក ហើយបន្តពង្រីកឧបករណ៍របស់អ្នកជាជំហានៗ។
បើអ្នកត្រូវការជំនួយជំនាញ សូមទាក់ទង Design Studio។ សេវាកម្មស្រាវជ្រាវ UX របស់យើងរួមបញ្ចូលបទពិសោធន៍ឆ្នាំក្នុងវាលជាមួយឧបករណ៍ AI កំពូល។ យើងនឹងធ្វើឱ្យគ្រប់ផ្នែកនៃគម្រោងរចនារបស់អ្នកផ្អែកលើស្រាវជ្រាវ និងភស្តុតាង។
បន្ទាប់មក យើងនឹងបណ្តុះក្រុមរបស់អ្នកដើម្បីធ្វើតាមដំណើរការ!
_________________បកប្រែដោយ AI: Grok
No comments
Post a Comment
៙ គោលការណ៍ក្នុងការផ្តល់យោបល់ ៖
1. យោបល់ត្រូវតែសរសេរជាភាសាខ្មែរ ពាក្យបច្ចេកទេសអាចសរសេរជាភាសាអង់គ្លេស។
2. យោបល់មិនត្រូវលើសពី 1000 តួអក្សរឡើយ។ ការបំបែកយោបល់មិនត្រូវបានអនុញ្ញាតទេ។
3. យោបល់ដែលចាត់ទុកថាជា Spam ឬមានគោលបំណងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្មតែមួយមុខ នឹងត្រូវលុប។
4. ការពិភាក្សាអំពីនយោបាយមិនត្រូវបានអនុញ្ញាតនៅលើគេហទំព័រនេះទេ។
5. ការចែករំលែកតំណភ្ជាប់ដែលពាក់ព័ន្ធត្រូវបានអនុញ្ញាត។ តំណភ្ជាប់និងតម្រងពាក្យខ្លះត្រូវបានហាមឃាត់។
6. យោបល់ដែលរអ៊ូរទាំអំពីប្រធានបទនៃការបង្ហោះ ឬប្រភពរបស់វានឹងត្រូវលុប។
7. ការប្រើភាសាប្រមាថក្នុងយោបល់ ឬឈ្មោះអ្នកប្រើប្រាស់នឹងបណ្តាលឱ្យមានការហាមឃាត់។
8. ការវាយប្រហារ/ការបៀតបៀនដោយផ្ទាល់ នឹងបណ្តាលឱ្យមានការហាមឃាត់ភ្លាមៗ។
9. អ្នកសម្របសម្រួលអាចកែប្រែ/លុបយោបល់ដោយមិនចាំបាច់ជូនដំណឹង។