What is Tree Testing in UX?
Design Studio
រយៈពេលអាន៖ 13 នាទី
ធ្វើបច្ចុប្បន្នភាព៖ 18 មីនា 2025
បោះពុម្ពផ្សាយ៖ 27 កុម្ភៈ 2024
ការរុករក (navigation) របស់ផលិតផលឌីជីថល គឺប្រៀបដូចជាគ្រោងឆ្អឹងរបស់វា។ វាផ្តល់នូវរចនាសម្ព័ន្ធ និងណែនាំអ្នកប្រើប្រាស់តាមរយៈមុខងារ និងមាតិកាផ្សេងៗនៅក្នុងផលិតផល។ កម្មវិធី ឬគេហទំព័រដែលមានប្រព័ន្ធរុករកដែលរចនាមិនបានល្អ អាចធ្វើឱ្យអ្នកប្រើប្រាស់ខកចិត្ត ច្របូកច្របល់ ហើយទីបំផុត ធ្វើឱ្យពួកគេចាកចេញ។
ការធ្វើតេស្តមែកធាង (Tree Testing) គឺជាវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ដែលត្រូវបានរចនាឡើងដើម្បីដោះស្រាយបញ្ហានេះដោយផ្ទាល់។ ខុសពីវិធីសាស្ត្រធ្វើតេស្តភាពងាយស្រួលប្រើប្រាស់ (usability testing) បែបបុរាណ ដែលពាក់ព័ន្ធនឹងការធ្វើអន្តរកម្មជាមួយគេហទំព័រផ្ទាល់ ឬការវាយតម្លៃធាតុរចនាដែលមើលឃើញរបស់គំរូដើម (prototype) របស់កម្មវិធី, Tree Testing ផ្តោតតែលើរចនាសម្ព័ន្ធនៃការរុករកប៉ុណ្ណោះ។
នៅក្នុង Tree Testing អ្នកប្រើប្រាស់ត្រូវបានបង្ហាញនូវតំណាងតាមឋានានុក្រម (hierarchical representation) នៃមាតិការបស់កម្មវិធី/គេហទំព័រ ហើយត្រូវបានស្នើសុំឱ្យស្វែងរកធាតុជាក់លាក់នៅក្នុងរចនាសម្ព័ន្ធនោះ។ តំណាងតាមឋានានុក្រមនេះ ជាធម្មតាមានទម្រង់ជាគ្រោងអត្ថបទ (text-based outlines) ឬដ្យាក្រាមដែលមើលឃើញ (visual diagrams) ដែលបង្ហាញតែស្លាក (labels) នៃប្រភេទ (categories) និងប្រភេទរង (subcategories) នៃស្ថាបត្យកម្មព័ត៌មាន (information architecture) របស់ផលិតផលប៉ុណ្ណោះ។ មិនមានធាតុរចនា ឬមុខងារអន្តរកម្មនៅក្នុងតំណាងនេះទេ។
ដូច្នេះ អ្នកចូលរួមមិនត្រូវបានស្នើសុំឱ្យវាយតម្លៃការរចនាណាមួយ ឬធ្វើអន្តរកម្មជាមួយចំណុចប្រទាក់ (interface) នោះទេ; ផ្ទុយទៅវិញ ពួកគេគ្រាន់តែត្រូវបានស្នើសុំឱ្យកំណត់ទីតាំងមាតិកាជាក់លាក់នៅក្នុងរចនាសម្ព័ន្ធដែលបានបង្ហាញ។ វិធីសាស្រ្តមូលដ្ឋាននេះអនុញ្ញាតឱ្យអ្នកស្រាវជ្រាវកំណត់ឲ្យចំចំណុចនូវគ្រប់ផ្នែកនៃភាពច្របូកច្របល់ដែលអ្នកប្រើប្រាស់ជួបប្រទះ នៅពេលពួកគេកំណត់ទីតាំងប្រភេទមាតិកាជាក់លាក់នៅក្នុងស្ថាបត្យកម្មព័ត៌មានរបស់ពួកគេ។
តាមរយៈការធ្វើសុពលភាពស្ថាបត្យកម្មព័ត៌មានដែលបានស្នើឡើងរបស់គេហទំព័រ ឬកម្មវិធីរបស់អ្នកដោយប្រើវិធីសាស្ត្រនេះ អ្នកអាចបន្តទៅដំណាក់កាលរចនាដោយមានទំនុកចិត្តកាន់តែច្រើន ដោយដឹងថាការរុករកផលិតផលរបស់អ្នកគឺងាយយល់ដោយវិចារណញាណ (intuitive) និងស្របតាមការរំពឹងទុករបស់អ្នកប្រើប្រាស់។
ការយល់ដឹងជាមូលដ្ឋានអំពីភាពងាយស្រួលរុករក (navigability) របស់ផលិតផលរបស់អ្នក ក៏នឹងកាត់បន្ថយលទ្ធភាពនៃកំហុសឆ្គងក្នុងការរចនាដែលមានតម្លៃថ្លៃនៅពេលក្រោយក្នុងដំណើរការនេះដែរ។ ដូច្នេះ Tree Testing គឺជាវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ដែលត្រូវបានគេឱ្យតម្លៃខ្ពស់បំផុត។ សូមអានអត្ថបទនេះដើម្បីយល់ពីរបៀបដែល Tree Testing ជួយអ្នករចនា UX ធ្វើសុពលភាពភាពងាយស្រួលប្រើប្រាស់ និងប្រសិទ្ធភាពនៃរចនាសម្ព័ន្ធស្ថាបត្យកម្មព័ត៌មានរបស់ពួកគេ។ ស្វែងយល់ផងដែរពីរបៀបធ្វើ Tree Testing ដើម្បីវាយតម្លៃភាពងាយស្រួលរុករករបស់គេហទំព័រ ឬកម្មវិធីរបស់អ្នក។
តើអ្វីទៅជា Tree Testing?
Tree Testing គឺជាវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ផ្អែកលើភារកិច្ច (task-based) ដែលអ្នកចូលរួមតេស្តត្រូវបានស្នើសុំឱ្យស្វែងរកធាតុជាក់លាក់នៅក្នុងកំណែសាមញ្ញនៃឋានានុក្រមព័ត៌មាន (information hierarchy) របស់កម្មវិធី ឬគេហទំព័រ។ 'ឋានានុក្រម' នេះ ដែលជាធម្មតាត្រូវបានបង្ហាញជាគ្រោងអត្ថបទ ឬដ្យាក្រាមសាមញ្ញ គឺជាអ្វីដែលអ្នកស្រាវជ្រាវ UX ហៅថា 'មែកធាង (trees)'។ មែកធាងមួយ ជាមូលដ្ឋានគឺជាកំណែអត្ថបទសុទ្ធ (text-only) នៃស្ថាបត្យកម្មព័ត៌មាន (IA) របស់កម្មវិធី ឬគេហទំព័រ។
ស្ថាបត្យកម្មព័ត៌មាននៅក្នុង UX គឺជាពាក្យដែលពិពណ៌នាអំពីរចនាសម្ព័ន្ធរៀបចំ (organizational structure) នៃមាតិកាទាំងអស់នៅក្នុងកម្មវិធី ឬគេហទំព័រ។ ដូច្នេះ 'មែកធាង' គឺស្រដៀងនឹង 'ផែនទីគេហទំព័រ (sitemap)' - វាបង្ហាញតែពីរបៀបដែលមាតិកាត្រូវបានរៀបចំនៅក្នុងផលិតផល ដោយគ្មានមាតិកាជាក់ស្តែង ឬធាតុរចនាណាមួយឡើយ។
ដើម្បីធ្វើ Tree Testing អ្នកអាចបង្កើតមែកធាងរួមមួយដែលរួមបញ្ចូលទាំងប្រភេទ និងប្រភេទរងទាំងអស់នៃមាតិការបស់គេហទំព័រ/កម្មវិធីទាំងមូលរបស់អ្នក។ ឬ អ្នកអាចផ្តោតលើផ្នែកជាក់លាក់នៃកម្មវិធី ឬគេហទំព័ររបស់អ្នក ដូចជាផ្នែកប្លុក (blog) ឬទំព័រផលិតផល។ វិធីសាស្ត្រក្រោយ - ដែលជាវិធីសាស្រ្តផ្តោតអារម្មណ៍ជាង - ត្រូវបានគេចូលចិត្តក្នុងចំណោមអ្នកស្រាវជ្រាវ ព្រោះវាធ្វើឱ្យការធ្វើតេស្តខ្លីជាង និងសាមញ្ញជាងសម្រាប់អ្នកប្រើប្រាស់ និងងាយស្រួលគ្រប់គ្រងជាងសម្រាប់អ្នកស្រាវជ្រាវ។

ឧទាហរណ៍ អ្នកអាចបង្កើតមែកធាងដាច់ដោយឡែកសម្រាប់ផ្នែកប្លុកនៃគេហទំព័ររបស់អ្នក ដែលរួមបញ្ចូលតែប្រធានបទប្លុកសំខាន់ៗ និងប្រធានបទរងប៉ុណ្ណោះ។ ស្នើសុំឱ្យអ្នកចូលរួមរុករកតាមផ្នែកមាតិកា ហើយកំណត់ទីតាំងប្លុកជាក់លាក់។ ត្រឹមតែក្រោយពីការធ្វើតេស្តរយៈពេលខ្លីៗពីរបីដង អ្នកនឹងដឹងថាផ្នែកប្លុកនៃគេហទំព័ររបស់អ្នកមានភាពងាយស្រួលរុករកកម្រិតណា។
សម្រាប់ការធ្វើតេស្តមែកធាងបន្ទាប់ អ្នកអាចបង្កើតមែកធាងដែលផ្តោតតែលើផ្នែកផលិតផល។ ដោយការធ្វើតេស្តមែកធាងច្រើនដងដូចនេះ អ្នកអាចរកឃើញបញ្ហារុករកសក្តានុពលទាំងអស់នៅក្នុងកម្មវិធី ឬគេហទំព័ររបស់អ្នក។ អ្នកក៏អាចវាស់ស្ទង់ប្រសិទ្ធភាពនៃស្លាកទាំងអស់ដែលបានប្រើនៅក្នុងកម្មវិធីរបស់អ្នក។ តើឈ្មោះ ស្លាក និងប្រភេទមាតិកាទាំងអស់សមហេតុផលសម្រាប់អ្នកប្រើប្រាស់ដែរឬទេ?
សំខាន់ជាងនេះទៅទៀត អ្នកអាចក្រឡេកមើលក្នុងចិត្តគំនិតរបស់អ្នកប្រើប្រាស់ និងរកឃើញគំរូផ្លូវចិត្ត (mental models) អ្វីដែលពួកគេប្រើនៅពេលពួកគេកំពុងស្វែងរកព័ត៌មាន។ Tree Testing បង្ហាញពីរបៀបដែលអ្នកប្រើប្រាស់រំពឹងថានឹងស្វែងរកព័ត៌មាននៅក្នុងកម្មវិធី ឬគេហទំព័រ និងរបៀបដែលពួកគេចាត់ថ្នាក់មាតិកាផ្សេងៗគ្នានៅក្នុងចិត្តរបស់ពួកគេដោយមិនដឹងខ្លួន។ នោះហើយជាមូលហេតុដែល Tree Testing ត្រូវបានគេស្គាល់ផងដែរថាជា 'ការតម្រៀបកាតបញ្ច្រាស (reverse card sorting)'។
Tree Testing ទល់នឹង Card Sorting
Tree Testing ទល់នឹង Card Sorting គឺជាប្រធានបទដែលគេប្រជែងគ្នាយ៉ាងខ្លាំងនៅក្នុងពិភពស្រាវជ្រាវ UX ដូច្នេះ ចូរយើងបញ្ជាក់ឱ្យច្បាស់លាស់យ៉ាងឆាប់រហ័ស។ Card Sorting (ការតម្រៀបកាត) គឺជាវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX មួយផ្សេងទៀតដែលត្រូវបានប្រើដើម្បីវាយតម្លៃភាពងាយស្រួលរុករកនៃផលិតផលឌីជីថល។ នៅក្នុងការធ្វើតេស្តនេះ អ្នកប្រើប្រាស់ត្រូវបានស្នើសុំឱ្យដាក់ជាក្រុមនូវបំណែកព័ត៌មានទៅក្នុងប្រភេទផ្សេងៗគ្នា ដោយផ្អែកលើអ្វីដែលពួកគេមានអារម្មណ៍ថាត្រឹមត្រូវ និងធម្មជាតិសម្រាប់ពួកគេ។
អ្នកប្រើប្រាស់ត្រូវបានផ្តល់កាតក្រដាស ឬកាតឌីជីថល ហើយត្រូវបានស្នើសុំឱ្យរៀបចំវាទៅជាក្រុម/ប្រភេទដែលសមហេតុផលបំផុតសម្រាប់ពួកគេ។ ឧទាហរណ៍ ចូរនិយាយថាអ្នកត្រូវបានផ្តល់កាតដែលតំណាងឱ្យប្រភេទផ្សេងៗគ្នានៃផលិតផលសម្លៀកបំពាក់នៅលើគេហទំព័រពាណិជ្ជកម្មអេឡិចត្រូនិក ដូចជា "ស្បែកជើងស្បែក", "ស្បែកជើងកវែងស្បែក", "អាវក្រៅ", និង "ស្រោមជើង"។
អ្នកអាចដាក់ជាក្រុម "ស្បែកជើងស្បែក" និង "ស្បែកជើងកវែងស្បែក" នៅក្រោមប្រភេទមួយដែលមានឈ្មោះថា "សម្ភារៈធ្វើដំណើរ" ហើយដាក់ "អាវក្រៅ" និង "ស្រោមជើង" នៅក្រោមប្រភេទមួយដែលមានឈ្មោះថា "សម្លៀកបំពាក់រដូវរងា"។ លទ្ធផលតេស្តទាំងនេះនឹងជួយអ្នកស្រាវជ្រាវយល់ពីរបៀបដែលអ្នកយល់ឃើញពីទំនាក់ទំនងរវាងបំណែកព័ត៌មានផ្សេងៗគ្នាលើផលិតផលសម្លៀកបំពាក់ និងរបៀបដែលអ្នកនឹងចាត់ថ្នាក់ពួកវាដោយធម្មជាតិ។
ឥឡូវនេះ អ្នកឃើញហើយថាហេតុអ្វីបានជា Tree Testing ត្រូវបានគេហៅថា ការតម្រៀបកាតបញ្ច្រាស។ សូមគិតអំពីវា - នៅក្នុង Card Sorting អ្នកបង្កើតប្រព័ន្ធរុករកស្លាកមាតិកាផ្ទាល់ខ្លួនរបស់អ្នកពីដំបូង ដោយប្រើវិចារណញាណផ្ទាល់ខ្លួនរបស់អ្នក។ នៅក្នុង Tree Testing អ្នករិះគន់ ឬធ្វើសុពលភាពឋានានុក្រមព័ត៌មានដែលមានស្រាប់។ ភាពខុសគ្នាសំខាន់មួយទៀតរវាងវិធីសាស្ត្រទាំងពីរនេះ គឺរបៀបដែលលទ្ធផលតេស្តត្រូវបានវិភាគ និងប្រើប្រាស់។
នៅក្នុង Tree Testing អ្នកស្រាវជ្រាវវិភាគពីរបៀបដែលអ្នកប្រើប្រាស់កំណត់ទីតាំងបំណែកព័ត៌មានជាក់លាក់នៅក្នុងឋានានុក្រមដែលបានកំណត់ទុកជាមុន។ គោលដៅគឺដើម្បីកំណត់ផ្លូវណាដែលអ្នកប្រើប្រាស់ជ្រើសរើសពីធម្មជាតិ នៅពេលពួកគេស្វែងរកធាតុជាក់លាក់។ នៅពេលដែលអ្នកស្រាវជ្រាវកំណត់កន្លែងដែលអ្នកប្រើប្រាស់ជួបការលំបាកក្នុងការស្វែងរកមាតិកា និងផ្លូវរុករកណាដែលច្របូកច្របល់បំផុត ពួកគេអាចកែសម្រួល IA របស់ផលិតផលដើម្បីឱ្យមានភាពងាយស្រួលរុករកកាន់តែប្រសើរ។
នៅក្នុង Card Sorting ការផ្តោតអារម្មណ៍គឺទៅលើការយល់ដឹងពីរបៀបដែលចិត្តគំនិតរបស់អ្នកប្រើប្រាស់ដំណើរការ នៅពេលដែលពួកគេដាក់ជាក្រុម និងដាក់ស្លាកមាតិកាផ្សេងៗគ្នាដោយធម្មជាតិ។ អ្នកស្រាវជ្រាវវិភាគស្លាក ប្រភេទ និងប្រភេទរងដែលបង្កើតឡើងដោយអ្នកចូលរួមតេស្ត។ ពួកគេកំពុងស្វែងរកលំនាំរួមដែលឆ្លុះបញ្ចាំងពីគំរូផ្លូវចិត្តរបស់អ្នកប្រើប្រាស់។ នៅពេលដែលពួកគេរកឃើញពីរបៀបដែលអ្នកប្រើប្រាស់ភាគច្រើនដាក់ជាក្រុម និងចាត់ថ្នាក់ព័ត៌មាន ពួកគេបង្កើតរចនាសម្ព័ន្ធរុករកដែលងាយយល់ដោយវិចារណញាណសម្រាប់កម្មវិធី/គេហទំព័ររបស់ពួកគេ ដោយផ្អែកលើគំរូផ្លូវចិត្តទាំងនោះ។
សរុបមក Tree Testing ល្អជាងក្នុងការវាយតម្លៃភាពងាយស្រួលរក (findability) នៃធាតុនៅក្នុងរចនាសម្ព័ន្ធរុករកដែលបានកំណត់ទុកជាមុន ខណៈដែល Card Sorting ល្អជាងក្នុងការយល់ដឹងពីរបៀបដែលអ្នកប្រើប្រាស់ចាត់ថ្នាក់ប្រភេទព័ត៌មានជាក់លាក់ដោយវិចារណញាណនៅក្នុងចិត្តរបស់ពួកគេ។ វិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX ទាំងពីរផ្តល់នូវការយល់ដឹងដែលអាចយកទៅអនុវត្តបានយ៉ាងច្រើនអំពីការកែលម្អភាពងាយស្រួលរុករករបស់ផលិតផល និង UX សរុប។
លើសពីនេះទៅទៀត ទាំងពីរគឺងាយស្រួល និងចំណាយតិចបំផុតក្នុងការអនុវត្ត។ ឧទាហរណ៍ ដើម្បីធ្វើ Tree Testing អ្នកមិនចាំបាច់បង្កើតគំរូដើមដែលអាចចុចបាន (clickable prototypes) ឬប្លង់រចនា (design layouts) ណាមួយឡើយ; ហើយអ្នកក៏មិនចាំបាច់សរសេរមាតិកាវែងៗដែរ។ អ្នកគ្រាន់តែត្រូវការ 'មែកធាង' ជាអត្ថបទ ដែលបង្ហាញពីស៊េរីនៃប្រភេទរុករក ដោយគ្មានសមាសធាតុក្រាហ្វិកណាមួយឡើយ។
រឿងបន្ទាប់ដែលអ្នកត្រូវការគឺ សំណុំនៃភារកិច្ចជាយុទ្ធសាស្ត្រ ដែលណែនាំអ្នកចូលរួមឱ្យស្វែងរកបំណែកព័ត៌មានជាក់លាក់នៅក្នុងមែកធាង។ ជាមួយនឹងសមាសធាតុមូលដ្ឋានទាំងពីរនេះ អ្នកអាចរកឃើញឲ្យចំកន្លែងដែលអ្នកចូលរួមមានអារម្មណ៍ច្របូកច្របល់, បត់ខុសផ្លូវ, ឬជួបប្រទះការពន្យារពេល ខណៈពេលកំពុងស្វែងយល់ពីឋានានុក្រមព័ត៌មានរបស់កម្មវិធី ឬគេហទំព័ររបស់អ្នក។
ករណីប្រើប្រាស់ទូទៅសម្រាប់ Tree Testing
Tree Testing មានប្រសិទ្ធភាពបំផុតនៅដំណាក់កាលដំបូងបំផុតនៃដំណាក់កាលអភិវឌ្ឍន៍/រចនាផលិតផល។ ភ្លាមៗបន្ទាប់ពីអ្នកបានកំណត់ IA របស់អ្នក ហើយភ្លាមៗមុនពេលអ្នកចាប់ផ្តើមរចនាធាតុដែលមើលឃើញ ឬបង្កើតគំនូសគ្រោង (wireframe) ដែលអាចចុចបាន គឺជាពេលវេលាដ៏ល្អឥតខ្ចោះដើម្បីធ្វើសុពលភាពភាពងាយស្រួលប្រើប្រាស់នៃរចនាសម្ព័ន្ធព័ត៌មានដែលបានគ្រោងទុករបស់អ្នក។ នោះមានន័យថាអ្នកអាចជៀសវាងបញ្ហារុករកសំខាន់ៗណាមួយទុកជាមុន មុនពេលអ្នករចនា ឬសរសេរកូដអ្វីទាំងអស់។
នេះគឺជាសេណារីយ៉ូផ្សេងទៀតមួយចំនួន ដែល Tree Testing មានប្រសិទ្ធភាពជាពិសេសក្នុងការសន្សំសំចៃពេលវេលា និងធនធាន៖
ការរចនាគេហទំព័រឡើងវិញ និងការផ្លាស់ប្តូរទីតាំង (Website Redesigns and Migrations)
ប្រសិនបើអ្នកកំពុងរចនាឡើងវិញ ឬប្តូរម៉ាកយីហោគេហទំព័ររបស់អ្នក ឬផ្លាស់ប្តូរទៅអាសយដ្ឋានថ្មី ការធ្វើ Tree Testing នឹងជួយអ្នកតាមវិធីជាច្រើន។ អ្នកអាចកែលម្អការរុករក និងភាពងាយស្រួលរកនៃគេហទំព័រចាស់របស់អ្នក ហើយធានាថាគេហទំព័រថ្មីរបស់អ្នកកាន់តែងាយយល់ដោយវិចារណញាណជាងពេលណាៗទាំងអស់។
ការធ្វើតេស្ត IA ផ្សេងៗគ្នា
ក្រុមរចនាភាគច្រើនបង្កើតប្លង់កម្មវិធី, ដំណើរអ្នកប្រើប្រាស់ (user journeys), ផែនទីគេហទំព័រ, និង IA ជាច្រើន។ ប្រសិនបើក្រុមរបស់អ្នកបានធ្វើដូចគ្នា សូមធ្វើតេស្តមែកធាង IA នីមួយៗជាមួយអ្នកប្រើប្រាស់ពិតប្រាកដ ដើម្បីរកមើលថាតើមួយណាដែលសក្តិសមនឹងការអនុវត្ត។
ការធ្វើតេស្តវិធីសាស្ត្រដាក់ក្រុមព័ត៌មានផ្សេងៗគ្នា
ចូរនិយាយថាអ្នកកំពុងដាក់ឱ្យដំណើរការផ្នែកកម្មវិធីថ្មីសម្រាប់អ្នកប្រើប្រាស់ក្នុងស្រុក។ Tree Testing អាចជួយអ្នកជ្រើសរើស IA ដែលមានប្រសិទ្ធភាពបំផុតសម្រាប់ផ្នែកថ្មីនេះ។ ប្រើវាដើម្បីប្រៀបធៀបគ្រោងការណ៍រុករក និងការរៀបចំផ្សេងៗគ្នា ហើយពិនិត្យមើលថាតើគ្រោងការណ៍មួយណាដែលមូលដ្ឋានអ្នកប្រើប្រាស់គោលដៅរបស់អ្នកចូលចិត្តរុករកជាងគេ មុនពេលរចនា ឬអភិវឌ្ឍផ្នែកថ្មីនេះពិតប្រាកដ។
ក្រុមរចនា UX ឬវិស្វករ IA ភាគច្រើនធ្វើ Tree Testing រាល់ពេលដែលពួកគេធ្វើ Card Sorting។ វាជួយពួកគេធ្វើសុពលភាពរចនាសម្ព័ន្ធរុករក និង IA ដែលអ្នកប្រើប្រាស់ខ្លួនឯងបានរៀបចំក្នុងអំឡុងពេលលំហាត់ Card Sorting ដោយប្រើគំរូផ្លូវចិត្តផ្ទាល់ខ្លួនរបស់ពួកគេ។
អត្ថប្រយោជន៍នៃ Tree Testing
អត្ថប្រយោជន៍ជាក់ស្តែងបំផុតនៃ Tree Testing គឺសមត្ថភាពរបស់វាក្នុងការកែលម្អការរុករកគេហទំព័រ ឬកម្មវិធី។ កាលណាការរុករកកាន់តែប្រសើរ បទពិសោធន៍អតិថិជនក៏កាន់តែប្រសើរ។ Tree Testing បំបែក IA ចេញពីធាតុរចនាផ្សេងទៀត ដែលអនុញ្ញាតឱ្យអ្នកធ្វើតេស្តវាយតម្លៃ IA ដោយខ្លួនឯង។ ដូច្នេះ វាមានប្រសិទ្ធភាពណាស់ក្នុងការបង្ហាញបញ្ហាភាពងាយស្រួលរុករក ឬ 'ភាពងាយស្រួលរក'។ នេះគឺជាអត្ថប្រយោជន៍ផ្សេងទៀតមួយចំនួននៃ Tree Testing៖
សន្សំសំចៃធនធាន (Resource-Efficient)
អ្នកអាចរៀបចំ និងធ្វើតេស្តមែកធាងបែបបុរាណក្នុងរយៈពេលមួយសប្តាហ៍។ នេះរួមបញ្ចូលទាំងការវិភាគលទ្ធផលតេស្តផងដែរ! នោះហើយជាល្បឿន និងប្រសិទ្ធភាពរបស់ Tree Testing! ហើយយើងកំពុងនិយាយអំពី Tree Testing បែបបុរាណជាមួយក្រដាស, កំណត់ចំណាំ, និងវគ្គជួបផ្ទាល់។ ជាមួយនឹងឧបករណ៍ Tree Testing អនឡាញដូចជា UXtweak, PlaybookUX, ឬ Treejack អ្នកអាចបង្កើនល្បឿនដំណើរការនេះបន្ថែមទៀត។
ឧបករណ៍ទាំងនេះអនុញ្ញាតឱ្យអ្នកជ្រើសរើសអ្នកចូលរួមតាមអ៊ីនធឺណិត។ អ្នកអាចបង្កើត និងចែកចាយតេស្តមែកធាងដោយផ្ទាល់ ហើយប្រមូលទិន្នន័យតាមពេលវេលាជាក់ស្តែង។ ធ្វើតេស្តពីចម្ងាយ ហើយបន្ទាប់មកប្រើមុខងារវិភាគដោយស្វ័យប្រវត្តិនៅលើវេទិកាទាំងនេះ ដើម្បីបកស្រាយលទ្ធផលយ៉ាងឆាប់រហ័ស និងកំណត់បញ្ហាភាពងាយស្រួលរុករក/ភាពងាយស្រួលប្រើប្រាស់ដែលបន្ទាន់បំផុត។
មិនចាំបាច់មានគំរូដើម (No Need for a Prototype)
អ្នកមិនចាំបាច់បង្កើតគំរូដើមដែលបង្ហាញពីរចនាសម្ព័ន្ធកម្មវិធី/គេហទំព័ររបស់អ្នកទេ (ទោះបីជាអ្នកអាចធ្វើបានប្រសិនបើអ្នកចង់ក៏ដោយ) ដើម្បីធ្វើ Tree Testing។ អ្នកគ្រាន់តែត្រូវការ 'មែកធាង' មូលដ្ឋាន និងអ្នកចូលរួមដែលស្ម័គ្រចិត្តមួយចំនួន។
សន្សំសំចៃពេលវេលា (Time-Efficient)
មិនដូចការស្ទង់មតិ ឬការធ្វើតេស្តភាពងាយស្រួលប្រើប្រាស់ដែលចំណាយពេលច្រើនម៉ោងទេ តេស្តមែកធាងជាធម្មតាមិនយូរជាង 15-20 នាទីទេ។ នេះមានន័យថាអ្នកនឹងមិនមានបញ្ហាក្នុងការជ្រើសរើសអ្នកចូលរួមដែលស្ម័គ្រចិត្ត និងប្រមូលមតិកែលម្អដ៏មានតម្លៃរបស់ពួកគេឡើយ។
មតិកែលម្បរិមាណ (Quantitative Feedback)
ការយល់ដឹងដែលអ្នកទទួលបានពីតេស្តមែកធាងគឺ 'បរិមាណ' មិនមែនគុណភាពទេ។ អ្នកនឹងដឹងច្បាស់ថា តើអ្នកប្រើប្រាស់កំណត់ទីតាំងធាតុជាក់លាក់បានជោគជ័យប៉ុន្មានដង, តើពួកគេចំណាយពេលប៉ុន្មានដើម្បីស្វែងរកធាតុទាំងនោះ, និងរបៀបដែលពួកគេរុករកតាមរយៈចំណងជើង និងប្រភេទ។ ទិន្នន័យនេះផ្តល់នូវរង្វាស់ច្បាស់លាស់លើប្រសិទ្ធភាពអ្នកប្រើប្រាស់ និងជួយកំណត់លំនាំនៅក្នុងឥរិយាបថរុករក។
ផ្សំមតិកែលម្អបរិមាណនេះជាមួយការយល់ដឹងគុណភាពពីការសម្ភាសន៍អ្នកប្រើប្រាស់ដំបូង ហើយប៊ូម – អ្នកមានការយល់ដឹងដ៏ទូលំទូលាយអំពី UX របស់ផលិតផលរបស់អ្នកជាយូរមកហើយ មុនពេលអ្នកធ្វើការសម្រេចចិត្តរចនាធំៗណាមួយ។
ដែនកំណត់នៃ Tree Testing
មុនពេលយើងបង្រៀនអ្នកពីរបៀបធ្វើ Tree Testing ចូរយើងពិភាក្សាអំពីដែនកំណត់ជាក់ស្តែងមួយចំនួននៃវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX នេះ។ យើងមិនចង់ឱ្យអ្នកចូលទៅក្នុងវាដោយការរំពឹងទុកដែលមិនប្រាកដនិយម ឬទាញការសន្និដ្ឋានខុសអំពីភាពងាយស្រួលរុករក ឬភាពងាយស្រួលប្រើប្រាស់របស់ផលិតផលអ្នកទេ។ នេះគឺជាដែនកំណត់សំខាន់ៗនៃ Tree Testing ដែលអ្នកត្រូវដឹង៖
វិសាលភាពមានកំណត់ (Limited Scope)
ការបំបែករចនាសម្ព័ន្ធគេហទំព័រដើម្បីធ្វើតេស្ត IA និងភាពងាយស្រួលរុករករបស់កម្មវិធី ឬគេហទំព័រសុទ្ធសាធ គឺជាលំហាត់ដ៏មានតម្លៃខ្ពស់។ ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយ វិធីសាស្រ្តដែលផ្ដោតខ្លាំងពេកនេះ ផ្តល់តែការយល់ដឹងមានកម្រិតអំពីភាពងាយស្រួលរុករក និងភាពងាយស្រួលប្រើប្រាស់សរុបរបស់គេហទំព័រ ឬកម្មវិធីប៉ុណ្ណោះ។ នោះក៏ព្រោះតែមានកត្តាជាច្រើនទៀត ក្រៅពីមែកធាងរុករកសំខាន់ ដែលមានឥទ្ធិពលលើភាពងាយស្រួលរុករក និងភាពងាយស្រួលរករបស់កម្មវិធី/គេហទំព័រ។ កត្តាដូចជា របារស្វែងរក, ឋានានុក្រមដែលមើលឃើញនៃការរចនា, ប្លង់មាតិកា, និងវត្តមាននៃប៊ូតុងជំរុញឱ្យធ្វើសកម្មភាព (CTAs) សុទ្ធតែដើរតួនាទីសំខាន់ក្នុងការណែនាំអ្នកប្រើប្រាស់ទៅកាន់ព័ត៌មានដែលពួកគេត្រូវការ។
Tree Testing មិនវាយតម្លៃធាតុសំខាន់ៗផ្សេងទៀតណាមួយឡើយ។ វាពិនិត្យមើលរចនាសម្ព័ន្ធរុករកដាច់ដោយឡែក ដោយមិនគិតពីបរិបទពិភពពិតនៃគេហទំព័រ ឬកម្មវិធីជាក់ស្តែង។ វិសាលភាពតូចចង្អៀតមានន័យថា អ្នកមិនអាចសន្និដ្ឋានពីភាពងាយស្រួលប្រើប្រាស់សរុបពី Tree Testing តែមួយមុខបានទេ។ វាត្រូវបានប្រើប្រាស់ល្អបំផុតជាផ្នែកមួយនៃល្បែងផ្គុំរូបស្រាវជ្រាវ UX ធំជាងនេះ។
ការពឹងផ្អែកលើទិន្នន័យបរិមាណ (Reliance on Quantitative Data)
តេស្តមែកធាងភាគច្រើននាពេលបច្ចុប្បន្ននេះ ត្រូវបានធ្វើឡើងតាមអ៊ីនធឺណិត, ពីចម្ងាយ, និងគ្មានអ្នកសម្របសម្រួល។ អ្នកស្រាវជ្រាវមិនឈរក្បែរអ្នកប្រើប្រាស់ទេ នៅពេលពួកគេរុករកតាមមែកធាង។ នោះហើយជាមូលហេតុដែល Tree Testing មានតម្លៃថោក។ ប៉ុន្តែវាក៏ជាមូលហេតុដែលវាបង្កើតតែតួលេខ, ស្ថិតិ, និងទម្រង់ផ្សេងទៀតនៃទិន្នន័យបរិមាណ។ ទិន្នន័យបរិមាណនឹងបង្ហាញអ្នកយ៉ាងច្បាស់ពីអ្វីដែលអ្នកប្រើប្រាស់បានធ្វើ ប៉ុន្តែមិនមែនហេតុអ្វីបានជាពួកគេធ្វើវានោះទេ។ ជាថ្មីម្តងទៀត Tree Testing មានចំណុចខ្វះខាតដោយខ្លួនឯង ហើយវាចាំបាច់ត្រូវផ្សំជាមួយវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ UX គុណភាពផ្សេងទៀត។
ការតាក់តែងឃ្លាសម្រាប់ភារកិច្ច (Task-Phrasing)
ពាក្យ 'task-phrasing' សំដៅលើដំណើរការនៃការបង្កើត 'ភារកិច្ច' សម្រាប់តេស្តមែកធាង។ 'ភារកិច្ច' ដូចជា "ស្វែងរកជម្រើសសេវាកម្ម" ឬ "កំណត់ទីតាំងផ្នែកគ្រឿងអលង្ការ" ណែនាំអ្នកចូលរួមតាមរយៈរចនាសម្ព័ន្ធរុករកក្នុងអំឡុងពេលតេស្តមែកធាង។ ការបង្កើតភារកិច្ចបែបនេះមិនមែនជារឿងងាយស្រួលទេ។ អ្នកស្រាវជ្រាវត្រូវពិចារណាដោយប្រុងប្រយ័ត្នពីរបៀបដែលអ្នកប្រើប្រាស់គិត និងភាសាអ្វីដែលពួកគេប្រើនៅពេលស្វែងរកព័ត៌មាន។
ពួកគេត្រូវតែធានាថា ភារកិច្ចទាំងនោះច្បាស់លាស់, ពាក់ព័ន្ធ, និងឆ្លុះបញ្ចាំងពីសេណារីយ៉ូអ្នកប្រើប្រាស់ពិតប្រាកដ។ ទាំងអស់នេះគឺជាការងារលំបាក ហើយប្រសិនបើអ្នកមិនធ្វើវាដោយឧស្សាហ៍ព្យាយាមទេ វាអាចប៉ះពាល់យ៉ាងខ្លាំងដល់គុណភាពនៃលទ្ធផល។ ប្រសិនបើភារកិច្ចត្រូវបានតាក់តែងឃ្លាមិនបានល្អ វាអាចធ្វើឱ្យអ្នកប្រើប្រាស់ច្របូកច្របល់ ឬបន្ថែមភាពលម្អៀងទៅក្នុងចម្លើយរបស់ពួកគេ។
ដូច្នេះ នៅក្នុងផ្នែកបន្ទាប់ យើងនឹងបង្រៀនអ្នកពីរបៀបធ្វើ Tree Testing និង task-phrasing។
របៀបធ្វើតេស្តមែកធាង (How to Conduct a Tree Test)
អនុវត្តតាមជំហានទាំងនេះ ដើម្បីធ្វើតេស្តមែកធាងប្រកបដោយជោគជ័យ និងធ្វើសុពលភាពរចនាសម្ព័ន្ធរុករករបស់គេហទំព័រ/កម្មវិធីរបស់អ្នក៖

ជំហានទី 1៖ កំណត់គោលបំណងរបស់អ្នក
មុនពេលចាប់ផ្តើមតេស្តមែកធាង សូមកំណត់លទ្ធផលដែលអ្នកចង់បាន។ តើអ្នកចង់បានបញ្ជីនៃគ្រប់ផ្នែកនៅក្នុងការរុករកគេហទំព័ររបស់អ្នក ដែលធ្វើឱ្យអ្នកប្រើប្រាស់ច្របូកច្របល់មែនទេ? ឬ តើអ្នកចង់រកឃើញប្រភេទនៃការសម្រេចចិត្តអ្វីខ្លះដែលអ្នកប្រើប្រាស់ធ្វើ នៅពេលដែលពួកគេត្រូវបានបង្ហាញជាមួយប្រភេទរងជាច្រើន? បញ្ជីនៃគោលបំណងដែលបានកំណត់យ៉ាងល្អបែបនេះ នឹងរក្សាឱ្យក្រុមស្រាវជ្រាវរបស់អ្នកមានការផ្ដោតអារម្មណ៍។ ការដឹងពីអ្វីដែលអ្នកចង់សម្រេចបានជាមុន ក៏នឹងជួយពួកគេវាយតម្លៃលទ្ធផលតេស្តកាន់តែមានវត្ថុវិស័យផងដែរ។
ជំហានទី 2៖ បញ្ចប់ផែនការស្រាវជ្រាវ និងសំណួរ Tree Testing (Task-Phrasing)
បញ្ចប់ផែនការស្រាវជ្រាវ និងតារាងពេលវេលាជាមួយអ្នកពាក់ព័ន្ធ។ បន្ទាប់មក ចាប់ផ្តើមកំណត់សំណួរស្រាវជ្រាវ។ អ្នកត្រូវផ្តល់ឱ្យអ្នកចូលរួមតេស្តនូវភារកិច្ចយ៉ាងហោចណាស់បួនប្រភេទ។
- ភារកិច្ចចាំបាច់ (Essential tasks) ដែលត្រាប់តាមសំណួរអ្នកប្រើប្រាស់ក្នុងពិភពពិត។ ឧទាហរណ៍ "ស្វែងរកគោលការណ៍បង្វិលសង និងផ្នែកសំណួរចម្លើយញឹកញាប់ (FAQ)"។ រាយបញ្ជីសំណួរអ្នកប្រើប្រាស់ក្នុងពិភពពិតដែលមានសក្តានុពលទាំងអស់ ហើយបង្ហាញវាជាភារកិច្ចចាំបាច់។ ភារកិច្ចប្រភេទនេះនឹងបង្ហាញពីបញ្ហាភាពងាយស្រួលរុករកដែលបន្ទាន់បំផុតនៅក្នុងមែកធាងរបស់អ្នក។
- ភារកិច្ចងាយៗ (Softball tasks) ជួយកំណត់ថាតើអ្នកចូលរួមកំពុងយកចិត្តទុកដាក់ពិតប្រាកដដែរឬទេ។ បញ្ចូលភារកិច្ចទាំងនេះពីរបី (ឧទាហរណ៍ "ស្វែងរកចំណងជើងរងទាំង 25 នៅក្នុងម៉ឺនុយទំព័រដើមសំខាន់") ដើម្បីត្រួតពិនិត្យអ្នកចូលរួមតេស្ត។
- ភារកិច្ចសាកល្បងពាក្យ (Thesaurus tasks) ដែលធ្វើតេស្តប្រសិទ្ធភាពនៃស្លាកប្រភេទ។ សួរអ្នកប្រើប្រាស់ថាតើស្លាកទាំងអស់សមហេតុផលដែរឬទេ។ ឧទាហរណ៍ ប្រសិនបើស្លាកមួយសរសេរថា "ផ្នែក FAQ គោលការណ៍បង្វិលសង" តើអ្នកប្រើប្រាស់យល់ពីអត្ថន័យរបស់វាទេ? សួរសំណួរស៊ើបអង្កេតប្រភេទនេះសម្រាប់ស្លាក/ប្រភេទទាំងអស់នៅក្នុងរចនាសម្ព័ន្ធ។
- ភារកិច្ចផ្លូវបំបែក (Diverging roads tasks) ដែលវាយតម្លៃពីរបៀបដែលអ្នកប្រើប្រាស់បែងចែករវាងប្រភេទពីរ ឬច្រើនដែលស្តាប់ទៅស្រដៀងគ្នា។ ឧទាហរណ៍ ប្រសិនបើកម្មវិធីមួយមានប្រភេទដូចជា "ការពិពណ៌នាផលិតផល" និង "លក្ខណៈពិសេសផលិតផល" ភារកិច្ចផ្លូវបំបែកគួរតែស្នើសុំឱ្យអ្នកចូលរួមជ្រើសរើសស្លាកដែលបង្ហាញព័ត៌មានអំពី "របៀបដែលផលិតផលដំណើរការ"។ ស្លាកណាមួយដែលអ្នកប្រើប្រាស់ជ្រើសរើសច្រើនជាងគេ គួរតែត្រូវបានប្រើជាស្លាកទំព័រកម្មវិធីផ្លូវការ។
មុនពេលបញ្ចប់ភារកិច្ចទាំងនេះ សូមប្រាកដថាមនុស្សគ្រប់គ្នានៅក្នុងក្រុមរចនាយល់ពីអ្វីដែលវាបង្កប់ន័យ។
ជំហានទី 3៖ បង្កើតមែកធាងរបស់អ្នក
នៅពេលដែលអ្នកបានបង្កើតភារកិច្ចសម្រាប់អ្នកចូលរួម និងកំណត់រង្វាស់សំខាន់ៗដែលអ្នកនឹងកត់ត្រា ដើម្បីវិភាគសំណុំទិន្នន័យដែលត្រូវប្រមូល – បង្កើតប្លង់មេអត្ថបទសុទ្ធ (text-only blueprint) នៃរចនាសម្ព័ន្ធគេហទំព័រ/កម្មវិធីរបស់អ្នក។ ប្រភេទមាតិកាសំខាន់ៗ និងរងទាំងអស់គួរតែត្រូវបានរួមបញ្ចូលនៅក្នុងប្លង់មេនេះ។
គូសគ្រោងរចនាសម្ព័ន្ធមែកធាងជាមួយគ្រប់ប្រភេទ, ប្រភេទរង, និងទំព័រនៅក្នុងគេហទំព័រ/កម្មវិធីរបស់អ្នក។ ប្រើស្លាកច្បាស់លាស់ និងសង្ខេប ដើម្បីបង្កើនភាពច្បាស់លាស់ជាអតិបរមា។ ប្រសិនបើរចនាសម្ព័ន្ធគេហទំព័រ/កម្មវិធីរបស់អ្នកស្មុគស្មាញពេក សូមបង្កើតមែកធាងច្រើនសម្រាប់ផ្នែកផ្សេងៗគ្នានៃរចនាសម្ព័ន្ធ។
ជំហានទី 4៖ ជ្រើសរើសឧបករណ៍ Tree Testing
ប្រើឧបករណ៍ដូចជា UXtweak, PlaybookUX, ឬ Treejack សម្រាប់ជំហាននេះ។ បញ្ចូលរចនាសម្ព័ន្ធមែកធាងរបស់អ្នកទៅក្នុងឧបករណ៍ ក្នុងទម្រង់ត្រឹមត្រូវ។ កុំរំលងប្រភេទ ឬប្រភេទរងណាមួយឡើយ។ ត្រួតពិនិត្យមែកធាងដើម្បីភាពត្រឹមត្រូវ មុនពេលអ្នកបញ្ចូលភារកិច្ច។
ជំហានទី 5៖ បញ្ចូលភារកិច្ច
បញ្ចូលភារកិច្ចទាំងអស់ដែលអ្នកបានរៀបចំក្នុងជំហានទី 2 ទៅក្នុងឧបករណ៍។ រួមបញ្ចូលភារកិច្ចពី 10 ទៅ 30។ សម្រាប់រាល់ភារកិច្ច កំណត់ចម្លើយត្រឹមត្រូវផងដែរ។ ដោយការបញ្ចូលព័ត៌មាននេះ អ្នកធ្វើឱ្យឧបករណ៍ Tree Testing គណនាភាពជោគជ័យ/បរាជ័យនៃភារកិច្ចនីមួយៗដោយស្វ័យប្រវត្តិ។
ជំហានទី 6៖ ជ្រើសរើសអ្នកចូលរួមរបស់អ្នក
ជ្រើសរើសអ្នកចូលរួមតេស្តដែលមានកម្រិតនៃភាពស្គាល់ខុសៗគ្នាជាមួយគេហទំព័រ/កម្មវិធីរបស់អ្នក។ ជ្រើសរើសអ្នកខ្លះដែលធ្លាប់ប្រើវាពីមុន, អ្នកខ្លះដែលធ្លាប់តែឮអំពីវា, និងអ្នកខ្លះដែលមិនដឹងអ្វីសោះអំពីវា។ ជ្រើសរើសអ្នកប្រើប្រាស់យ៉ាងហោចណាស់ 15 នាក់សម្រាប់ការធ្វើតេស្ត។
ជំហានទី 7៖ ការធ្វើតេស្តសាកល្បង (Pilot Run)
ធ្វើតេស្តសាកល្បងជាមួយក្រុមរបស់អ្នក មុនពេលអ្នកជួលអ្នកចូលរួមតេស្តណាមួយ។ ការធ្វើតេស្តសាកល្បងនេះនឹងធានាថាតេស្តនេះរួចរាល់ដើម្បីផ្តល់ឱ្យអ្នកប្រើប្រាស់។
ជំហានទី 8៖ ដំណើរការតេស្ត
ប្រើឧបករណ៍ Tree Testing ដែលអ្នកបានជ្រើសរើស ចែករំលែកវាជាមួយអ្នកចូលរួមតេស្តដែលបានចុះឈ្មោះរបស់អ្នក ហើយបន្ទាប់មកបើកដំណើរការតេស្ត។ ឧបករណ៍ទាំងនេះនឹងត្រួតពិនិត្យដោយស្វ័យប្រវត្តិពីរបៀបដែលអ្នកប្រើប្រាស់រុករកមែកធាង និងបំពេញភារកិច្ចនីមួយៗ។
ជំហានទី 9៖ វិភាគលទ្ធផល
ត្រួតពិនិត្យទិន្នន័យដែលបានប្រមូល។ ឧបករណ៍មួយចំនួននឹងពន្យល់អ្នកដោយស្វ័យប្រវត្តិថាតើចំណុចទិន្នន័យនីមួយៗមានន័យយ៉ាងណាទាក់ទងនឹងភាពងាយស្រួលរុករករបស់កម្មវិធី/គេហទំព័ររបស់អ្នក។ ប្រសិនបើឧបករណ៍ដែលអ្នកកំពុងប្រើមិនផ្តល់មុខងារនោះទេ កុំបារម្ភ។ នេះគឺជារង្វាស់សំខាន់ៗដែលអ្នកត្រូវរកមើល និងវិភាគ៖
- អត្រាជោគជ័យ (Success Rate): % នៃអ្នកចូលរួមដែលបានបំពេញភារកិច្ចទាំងអស់។
- ភាពចំៗ (Directness): រង្វាស់នៃចំនួនអ្នកប្រើប្រាស់ដែលបានរកឃើញចម្លើយត្រឹមត្រូវសម្រាប់ភារកិច្ចនីមួយៗនៅពេលសាកល្បងលើកដំបូង។
- ពេលវេលា (Time): ពេលវេលាជាមធ្យមដែលអ្នកចូលរួមចំណាយដើម្បីបំពេញភារកិច្ចនីមួយៗ។
- ផ្លូវ (Paths): រូបភាពដែលបង្ហាញពីផ្លូវរបស់អ្នកប្រើប្រាស់ទាំងអស់នៅទូទាំងមែកធាង។
យល់ពីជម្រើសរុករករបស់ពួកគេដោយការវាយតម្លៃព័ត៌មានលម្អិតទាំងនេះ។
ជំហានទី 10៖ កែលម្អ IA របស់អ្នក
ប្រើការយល់ដឹងពីជំហានចុងក្រោយ ដើម្បីបង្កើតបញ្ជីនៃការផ្លាស់ប្តូរទាំងអស់ដែលអ្នកត្រូវធ្វើចំពោះ IA របស់អ្នក។ ឧទាហរណ៍ ប្រសិនបើ "អត្រាជោគជ័យ" និង "ភាពចំៗ" ទាបសម្រាប់ប្រភេទណាមួយ អ្នកប្រហែលជាត្រូវប្តូរឈ្មោះ/រៀបចំលំដាប់ស្លាកប្រភេទទាំងអស់នៅក្នុងផ្នែកនោះឡើងវិញ។ ប្រសិនបើ "ពេលវេលា" ខ្ពស់ជាងការរំពឹងទុកយ៉ាងខ្លាំងនៅក្នុងផ្នែកខ្លះ សម្រួលការរុករករបស់ពួកគេ និងផ្តល់ផ្លូវច្បាស់លាស់ជាងមុន។ ប្រសិនបើ "ផ្លូវ" បង្ហាញថាអ្នកប្រើប្រាស់ភាគច្រើនកំពុងដើរផ្លូវវាងដើម្បីទៅដល់ផ្នែកជាក់លាក់ អ្នកនឹងត្រូវគិតឡើងវិញអំពីរចនាសម្ព័ន្ធនៃផ្នែកនោះទាំងមូល។
Tree Testing គឺជាដំណើរការធ្វើឡើងវិញ ហើយកាលណាអ្នកធ្វើវាកាន់តែច្រើន លទ្ធផលកាន់តែត្រឹមត្រូវដែលអ្នកទទួលបាន។ ដូច្នេះ កុំឈប់បន្ទាប់ពីការធ្វើតេស្តតែមួយ។ បន្តធ្វើដំណើរការនេះឡើងវិញសម្រាប់គ្រប់ផ្នែកនៅក្នុងរចនាសម្ព័ន្ធគេហទំព័រ/កម្មវិធីរបស់អ្នក។ ការធ្វើតេស្ត និងការកែលម្អជាប្រចាំនឹងធ្វើឱ្យភាពងាយស្រួលរុករករបស់វាកាន់តែល្អឥតខ្ចោះបន្តិចម្តងៗ។
ការប្រើប្រាស់ Tree Testing ជាមួយវិធីសាស្ត្រផ្សេងទៀត
យើងបានពិភាក្សារួចហើយអំពីដែនកំណត់របស់ Tree Testing ក្នុងនាមជាឧបករណ៍ស្រាវជ្រាវ UX ។ ឥឡូវនេះ ចូរយើងរៀនពីរបៀបយកឈ្នះលើចំណុចខ្វះខាតទាំងនេះ ដោយការផ្សំ Tree Testing ជាយុទ្ធសាស្ត្រជាមួយវិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវផ្សេងទៀត៖
- ចាប់ផ្តើមជាមួយ Card Sorting ដើម្បីរកឃើញ 'គំរូផ្លូវចិត្ត' របស់អ្នកប្រើប្រាស់គោលដៅរបស់អ្នក នៅពេលនិយាយអំពីការដាក់ក្រុម និងការដាក់ស្លាកព័ត៌មាន។
- បន្ទាប់មក Tree Testing ដើម្បីធ្វើសុពលភាពថាតើការដាក់ក្រុមដែលកំណត់ដោយអ្នកប្រើប្រាស់ទាំងនោះ បកប្រែបានល្អទៅជារចនាសម្ព័ន្ធរុករកដែលមានមុខងារដែរឬទេ។
- បន្ទាប់មក ផ្តល់ឱ្យអ្នកប្រើប្រាស់នូវគំរូដើមដែលអាចចុចបាន ហើយស្នើសុំឱ្យពួកគេស្វែងរកព័ត៌មានជាក់លាក់។
- ប្រើលទ្ធផលតេស្តការចុច (click-testing) ដើម្បីកែលម្អតេស្តមែកធាងរបស់អ្នក។ ធ្វើ Tree Testing ម្តងទៀត។
- ឥឡូវនេះ ធ្វើតេស្ត A/B លើបំរែបំរួលផ្សេងៗគ្នានៃស្លាករុករករបស់អ្នក ដើម្បីកំណត់ថាឈ្មោះស្លាក និងទម្រង់រុករកណាមួយផ្តល់នូវកម្រិត 'ភាពងាយស្រួលរក' ខ្ពស់បំផុត។
ជាចុងក្រោយ បញ្ចប់ការធ្វើតេស្តដោយការធ្វើតេស្តភាពងាយស្រួលប្រើប្រាស់ លើគំរូដើមដែលមានភាពស្មោះត្រង់ខ្ពស់ (high-fidelity) ដែលអាចចុចបាន។
សេចក្តីសន្និដ្ឋាន
នៅ Design Studio តែងតែធ្វើ Tree Testing ប៉ុន្តែមិនផ្តល់អាទិភាពឱ្យវាលើសបច្ចេកទេសស្រាវជ្រាវ UX ផ្សេងទៀតទេ។ នៅពីក្រោយការរចនាកម្មវិធីគេហទំព័រ (web app) ដ៏ជោគជ័យនីមួយៗ គឺមានការធ្វើតេស្តបែបនេះរាប់រយរាប់ពាន់។ នោះគឺជាអ្វីដែលត្រូវការដើម្បីផ្តល់នូវបទពិសោធន៍រចនាដែលត្រូវបានសម្រិតសម្រាំងយ៉ាងខ្លាំងនៅឆ្នាំ 2024៕
No comments
Post a Comment
៙ គោលការណ៍ក្នុងការផ្តល់យោបល់ ៖
1. យោបល់ត្រូវតែសរសេរជាភាសាខ្មែរ ពាក្យបច្ចេកទេសអាចសរសេរជាភាសាអង់គ្លេស។
2. យោបល់មិនត្រូវលើសពី 1000 តួអក្សរឡើយ។ ការបំបែកយោបល់មិនត្រូវបានអនុញ្ញាតទេ។
3. យោបល់ដែលចាត់ទុកថាជា Spam ឬមានគោលបំណងផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្មតែមួយមុខ នឹងត្រូវលុប។
4. ការពិភាក្សាអំពីនយោបាយមិនត្រូវបានអនុញ្ញាតនៅលើគេហទំព័រនេះទេ។
5. ការចែករំលែកតំណភ្ជាប់ដែលពាក់ព័ន្ធត្រូវបានអនុញ្ញាត។ តំណភ្ជាប់និងតម្រងពាក្យខ្លះត្រូវបានហាមឃាត់។
6. យោបល់ដែលរអ៊ូរទាំអំពីប្រធានបទនៃការបង្ហោះ ឬប្រភពរបស់វានឹងត្រូវលុប។
7. ការប្រើភាសាប្រមាថក្នុងយោបល់ ឬឈ្មោះអ្នកប្រើប្រាស់នឹងបណ្តាលឱ្យមានការហាមឃាត់។
8. ការវាយប្រហារ/ការបៀតបៀនដោយផ្ទាល់ នឹងបណ្តាលឱ្យមានការហាមឃាត់ភ្លាមៗ។
9. អ្នកសម្របសម្រួលអាចកែប្រែ/លុបយោបល់ដោយមិនចាំបាច់ជូនដំណឹង។